آرتروز مچ دست
آرتروز مچ دست و روش های درمان آن
مارس 9, 2019
فیزیوتراپی در منزل
انواع بیماران فیزیوتراپی در منزل
مارس 30, 2019

پارگی تاندون شانه و دلایل آن

پارگی تاندون شانه

در این مطلب به پارگی تاندون شانه، علائم، دلایل و درمان آن میپردازیم.

روتاتور کاف شانه گروهی از عضلات و تاندون‌هایی هستند که در شانه قرار دارد.

در واقع این بافت‌ها کمک می‌کند تا حرکات اندام فوقانی مخصوصا بازو و کتف به درستی انجام شوند و نوعی ثبات دهنده ی مفصل شانه حین حرکات بالابردن دست و چرخش اندام فوقانی میباشند‌.
روتاتور کاف قسمت فوقانی استخوان بازو را در حفره ی استخوان کتف نگه می‌دارد.

حال پارگی روتاتور کاف می‌تواند باعث ایجاد درد در شانه شود و فعالیت هایی که لازم است اندام فوقانی بالا برود به علت درد محدود می شود،  این دردهنگام شب افزایش خواهد یافت.
این عارضه بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که به واسطه شغلی که دارند، در اغلب مواقع باید دستان خود را بالای سر ببرند و فعالیت داشته باشند.
پارگی زمانی رخ می‌دهد که یکنواختی تاندون‌ها در نزدیکی محل اتصال آنها به استخوان از بین رفته و انواع پارگی در محل مستعد ایجاد خواهدبود،

چنین شرایطی می‌تواند به دلیل وارد شدن آسیب به شانه یا فعالیت بیش از اندازه شانه و دست باشد.

 

علائم و نشانه های پارگی تاندون های شانه چیست؟

مهمترین علائم پارگی تاندون شانه ایجاد درد در محل مفصل شانه و اطراف آن است که حرکت های شانه را برای فرد دردناک می کند.

در صورتی که در این حالت برای فرد یک آسیب دیدگی ایجاد شده باشد، درد ممکن است به یک باره در این ناحیه از بدن احساس شود.

این درد معمولا با استفاده کردن از بازو جهت انجام فعالیت های شانه تشدید می گردد.

این شرایط به معنی این است که درد می تواند بر توانایی شما برای بالا بردن بازو برای انجام فعالیت هایی مثل شانه زدن مو یا لباس پوشیدن تاثیر داشته باشد.

در این حالت انجام فعالیت هایی مثل شنا کردن، بسکتبال، و نقاشی می تواند برای فرد دردناک باشد، اما نوشتن و تایپ کردن احتمالاً با درد به نسبت کمتر برای بیمار همراه است.

علاوه بر این از علایم پارگی تاندون شانه ، درد بیمار ممکن است در زمان شب تشدید شده و بر وضعیت خواب فرد تاثیر گذارد.

در این حالت ممکن است شانه یا بازوی فرد با احساس ضعف مواجه شده و دامنه حرکت های شانه کاهش پیدا کند.

بعضی افراد در هنگام وارد شدن آسیب به شانه با صداهای مختلف از محل مفصل شانه در زمان حرکت دادن آن مواجه می شوند.

 

پارگی تاندون های شانه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص و فیزیوتراپیست با یک معاینه فیزیکی میزان حساسیت شانه، دامنه حرکتی، قدرت بازو و درد بیمار را بررسی می‌کنند. سپس برای تایید تشخیص خود ممکن است راه‌های تشخیصی زیر را تجویز کنند:

  • تصویربرداری بااشعه ایکس برای بررسی آرتریت یا خار استخوان
  • انجام MRI یا سونوگرافی برای بررسی میزان پارگی تاندون

با انجام این روش‌های تشخیصی به راحتی پارگی روتاتور کاف و میزان آن تشخیص داده می‌شود.

  • پارگی دو نوع باشد: جزئی و کامل
    تست‌های اختصاصی معاینه ی فیزیکی برای تشخیص آسیب تاندون های شانه وجود دارد که شایع ترین آنها عبارت اند از:
  • تست نیر (Neers test)
  • تست اسپیدز (speeds test)

 

علت پارگی روتاتور کاف چیست؟

حوادثی مانند زمین خوردن باعث شکستگی استخوان ترقوه یا دررفتگی در شانه می‌شود. این عوارض منجر به پارگی در روتاتور کاف نیز خواهند شد. البته به‌طور معمول پارگی روتاتور کاف در طول زمان رخ می‌دهد. زیرا تاندون‌ها با افزایش سن و استفاده بیش از حد دچار تحلیل می‌شوند که به آن پارگی دژنراتیو می‌گویند. به همین دلیل این عارضه در بین افراد بالای ۴۰ سال بیشتر رخ خواهد داد. از جمله عوامل دنژراتیو می توان به :

  • آسیب به بافت های اطراف شانه توسط خارهای استخوانی
  • آسیب به بافت به علت کاهش جریان خونرسانی(مخصوصا برای عضله ی سوپرااسپیناتوس که قسمت خارجی تر آن خونرسانی ضعیفی دارد)
  • بالابردن های بیش از حد اندام فوقانی در ورزش هایی( مثل والیبال، بسکتبال، بدمینتون و…) شغل هایی (مثل نجاران، نقاش ساختمان و..)

 

درمان پارگی و آسیب های تاندون شانه شامل چه مواردی است؟

درمان مناسب برای تاندونیت بسیار مهم است. در طول زمان، تاندون تحلیل رفته و فرسوده ای که درمان نشده، شروع به پاره شدن می ‌کند و مشکلی جدی تر ایجاد خواهد کرد.
فیزیوتراپی در درمان تاندونیت روتاتور کاف، تاندونیت و سندروم گیر افتادن شانه بسیار موفقیت ‌آمیز عمل می ‌کند.
فیزیوتراپیست برنامه‌ ای درمانی تهیه می ‌کند که مخصوص خود فرد است. این برنامه درمانی شامل موارد زیر است:

کنترل درد

فیزیوتراپیست به تشخیص و اجتناب از انجام حرکات دردناک کمک می ‌کند تا تاندون ملتهب، درمان شود.
یخ، ماساژ یا گرمای مرطوب برای کنترل درد بسیار مفید است. روش‌ های درمانی مثل یوونتوفورسیس (دارو از طریق برچسبی الکتریکی منتقل می ‌شود)و TENS استفاده می شوند.
همچنین متخصص فیزیوتراپی ممکن است از تجهیزات پیشرفته تری همانندلیزر درمانی، مگنت درمانی، شاک ویو درمانی، طب سوزنی و موارد دیگر هم کمک بگیرد.

آموزش بیمار

آموزش طرز قرارگیری بدن بخش مهمی از توانبخشی است مثلا وقتی شانه با لم دادن مقابل کامپیوتر به جلو می افتد، تاندونی که در مقابل شانه قرار دارد تحت فشار قرار می گیرد.
فیزیوتراپیست توصیه هایی جهت اصلاح شرایط کاری و نحوه انجام کارها ارائه می ‌دهد و همچنین آموزش هایی در زمینه نحوه صحیح نشستن، ایستادن و خوابیدن برای حذف علائم فراهم می کند.
تراپیست احتمالا راه ‌های مختلفی برای انجام فعالیت ‌های دردناک نشان می ‌دهد و حرکاتی برای پیشگیری از بروز درد شانه آموزش خواهد داد.

منوال تراپی (درمان دستی)

تراپیست از تکنیک های منوال مثل حرکات آرام مفاصل، ماساژ بافت نرم و کشش شانه برای حرکت دادن دوباره شانه در تعامل با کتف استفاده می کند.

ورزش‌های دامنه حرکتی

ورزش و حرکات کششی برای انجام حرکات صحیح شانه و کتف آموزش داده می ‌شود تا فرد بتواند بدون درد وسایل را بردارد یا بلند کند.

تمرینات قدرتی

فیزیوتراپیست تعیین می ‌کند کدام ورزش قدرتی برای فرد مناسب است و بستگی به مشکل و شرایط فرد دارد.
بیمار احتمالاً از وزنه های طبی، باند های مقاومتی و سایر انواع تمرینات قوی سازی برای به چالش کشیدن عضلات ضعیف استفاده کند.
بیمار برنامه ورزشی خانگی هم دریافت می کند بنابراین تا مدت ها بعد از اتمام جلسات رسمی فیزیوتراپی، تمرینات روتاتور کاف و قوی سازی شانه ادامه پیدا می کند.

آموزش های عملکردی

با بهتر شدن علائم، فیزیوتراپیست به فرد کمک می‌کند به سطح قبلی عملکرد برسد مثل انجام کارهای منزل، انجام شغل و ورزش.
آموزش عملکردی شامل بلند کردن لیوان و قرار دادن در کابینت یا پرتاب توپ با استفاده از مکانیک صحیح شانه است.

بیمار و فیزیوتراپیست تصمیم می ‌گیرند اهداف بیمار چه بوده و او را به سطح پیشین عملکرد می‌ رسانند.

فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته های مختلف یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان پارگی تاندون شانه است که در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق برای مراجعه کنندگان عزیز انجام می گیرد.

فیزیوتراپیست تمرینات کششی و تقویتی شانه را با توجه به وضعیت بیمار تجویز می کند که بصورت تمرینات فیزیوتراپی در منزل قابل انجام است.

 

درمان های دیگر شامل:

دارو درمانی

داروهای مسکن همچون پاراستامول معمولاً می توانند برای کاهش درد بیمار و درمان التهاب تاندون شانه مفید باشند.
داروهای ضد التهاب می توانند علاوه بر تسکین درد باعث کاهش التهاب تاندون شانه شوند و به همین خاطر معمولاً برای بیمار تجویز می شوند. این داروها شامل ایبوپروفن، دیکلوفناک، و ناپروکسین هستند.

یخ درمانی

بسته های یخ که می توانند به کاهش درد بیمار کمک موثر کنند و بطور خاص استفاده از آنها در هنگام وارد شدن یکباره آسیب مفید می باشد. در این رابطه بیمار می تواند به سادگی از یک کیسه یا بسته یخ در خانه برای تسکین و درمان درد شانه و التهاب ایجاد شده در مفصل شانه استفاده نماید.

تزریق

تزریق استروئید می تواند به کاهش درد بیمار کمک کرده و شروع برنامه های حرکتی را برای وی امکان پذیر نماید. این تزریق می تواند باعث کاهش التهاب ایجاد شده در فضای ساب آکرومیال شود. در صورتی که واکنش اولیه بیمار به این تزریق ها مناسب باشد، می توان مجدداً از تزریق های استروئید استفاده کرد.

جراحی

عمل جراحی در مواردی لازم است که پارگی تاندون شانه به دنبال یک آسیب دیدگی شدید ایجاد شده و درد یا ضعف بیمار با استفاده از تزریق های استروئید و فیزیوتراپی بهبود پیدا نکرده باشد. در صورت لزوم یک متخصص ارتوپدی می تواند از عمل جراحی برای افزایش فضای بین آکرومین و تاندون چرخاننده شانه استفاده نماید.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در خیابان سبلان – فیزیوتراپی در خیابان مدنی – فیزیوتراپی در نظام آباد – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی در شرق تهران