فیزیوتراپی در منزل
انواع بیماران فیزیوتراپی در منزل
مارس 30, 2019
ارتروز جوانان و درمان فیزیوتراپی
ارتروزجوانان و درمان فیزیوتراپی
آوریل 6, 2019

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

معرفی

اسکولیوز بیماری است که موجب انحراف ستون فقرات به طرفین می‌شود. زاویه انحنای ستون فقرات می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد اما اگر زاویه ۱۰ درجه یا بزرگتر باشد، فرد مبتلا به اسکولیوز است.

در نگاه به فردی که اسکولیز دارد، به طور مستقیم چیزی نمی‌بینید اما متوجه انحراف ستون فقرات و کمر در حالت ایستاده یا نشسته می‌شوید. درواقع فردی که اسکولیوز دارد، شانه یا کمر وی به حالت ناخوشایندی انحراف پیدا می‌کند.

اسکولیوز در افراد مختلف متفاوت است. در بعضی از افراد در سبب علل خاص و در بعضی با عوامل ناشناخته‌ای به وجود می‌آید. انحراف ستون فقرات را می‌توان هم نازیبا دانست و هم دردناک و سخت!

خطرات جدی این بیماری می‌تواند تمام افراد را مورد حمله قرار دهد. در این مقاله از دکترنیم به شما کمک می‌کنیم تا از گزند اسکولیوز در امان باشید.

 

علل اسکولیوز:

اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

اسکولیوز معمولا در سنین رشد رخ می‌دهد که بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. همچنین در حدود ۸۰% موارد، اسکولیوز بدون علل شناخته شده ای به وجود می‌آید. از آنجایی که پزشکان دلیلی دقیق برای رخ دادن این بیماری معرفی نکرده‌اند، آن‌را “ایدیوپاتیک” می‌نامند. ایدیوپاتیک اصطلاحی پزشکی برای نامیدن بیماری هایی است که علل ناشناخته‌ای دارند.

اما با وجود ناشناخته بودن علل بیماری، برخی از انواع اسکولیوز، علت های روشنی دارند. به همین دلیل، پزشکان این بیماری را به سه نوع ساختاری، غیر ساختاری و مادرزادی تقسیم بندی کرده اند.

 

اسکولیوز ساختاری:

در این نوع، انحراف ستون فقرات سخت و غیر قابل برگشت است. اغلب اسکولیوز، ساختاری بوده و به دلیل تغییرات دائمی در استخوان بندی و اسکلت بدن به وجود می‌آید.

اسکولیوز غیر ساختاری:

در این نوع از بیماری، ستون فقرات به طور طبیعی کار می‌کنند اما انحنا وجود دارد. دلایل این موضوع می‌تواند موارد زیر باشد:

کوتاهی یک پا نسبت به دیگری
اسپاسم عضلانی
التهابات مانند: آپاندیس

وقتی که این مشکلات حل شوند، اسکولیوز معمولا از بین خواهد رفت!

اسکولیوز مادرزادی:

در این نوع از بیماری که برای نوزادان اتفاق می‌افتد، مشکلات ستون فقرات، مشکلات کوچک در مهره ها و استخوان ها می‌تواند سبب اسکولیوز شود. در این حالت ممکن است؛ مهمره ها درست کار نکنند یا به درستی تقسیم بندی نشوند. پزشکان بعد از تولد آنرا شناسایی می‌کنند اما ممکن است تا نوجوانی، تشخیص داده نشود.

 

همچنین علل دیگری که در بروز بیماری اسکولیوز نقش دارند عبارتند از:

انواع تومور
فلج مغزی
عفونت ها
نقائص هنگام تولد
سابقه خانوادگی
دیستروفی عضلانی
شرایط ژنتیکی مانند: سندرم مارفان یا سندرم داون

همانطور که در بالا گفته شد، با توجه به ایدیوپاتیک بودن این بیماری، دلایل و علل فراوانی برای انحراف ستون فقرات وجود ندارد.

 

عوامل افزایش دهنده خطر اسکولیوز چسیت؟

در انحراف ستون فقرات، سن افراد یک عامل خطر است. معمولا بین ۹ تا ۱۵ سالگی که زمان رشد است بروز می‌کند. همچنین جنسیت نیز تاثیر دارد. تحقیقات نشان داده که زنان بیشتر از مردان در خطر انقباض ستون فقرات و انحراف آن هستند.

سابقه خانوادگی و ژنتیک نیز از عواملی است که خطر ابتلا به اسکولیوز را افزایش می‌دهد. اگرچه بسیاری از مبتلایان به این بیماری، از لحاظ سابقه خانوادگی، هیچ مشکلی نداشته اند اما می‌تواند یکی از علل باشد.

 

علائم اسکولیوز انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

از نامش پیداست! انحراف ستون فقرات. شایع‌ترین علامت این بیماری، منحرف شدن ستون فقرات به طرفین است. اغلب این تغییرات و انحرافات خفیف است و ممکن است توسط به دوست یا عضو خانواده تشخیص داده شود!

همچنین می‌تواند باعث شود یکی از شانه ها، بالاتر از شانه دیگر قرار گیرد. همچنین ممکن است انحنای آشکاری در یک طرف قفسه سینه دیده شود که از انحراف دنده ها و چرخش مهره ها به وجود می‌آید.

 

تمامی علائم اسکولیوز در زیر به صورت گزینه ای آمده است:

*انحراف ستون فقرات به طرفین
*انحراف قفسه سینه
*تنگی نفس
*درد قفسه سینه
*بالاتر بودن شانه نسبت به دیگری
*کوتاهی پا نسبت به دیگری
*درد پشت
*کمر درد
*گردن درد
*درد شکمی
*اسپاسم عضلانی

بسیاری از علائم ذکر شده در بالا، در موارد شدید‌تر به وجود می‌آید. اگر انحراف خفیف دارید، ممکن است بسیاری از این علائم را مشاهده نکنید. اما به هر علامتی توجه کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

 

چه زمان به پزشک یا فیزیوتراپیست  مراجعه کنیم؟

اگر هرگونه انحراف در ستون فقرات خود یا علائم بیماری را تشخیص دادید، به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید. پزشک شما تست ها و آزمایش های مختلفی انجام خواهد داد. او از شما می‌پرسد: آیا سابقه انحراف ستون فقرات در خانواده‌تان وجود دارد یا خیر؟

معاینات فیزیکی نیز یکی از کارهایی است که انجام می‌دهد. پزشک شما به ستون فقرات، از جلو و عقب نگاه خواهد کرد. همچنین تقارن بدنتان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. درواقع با انجام این آزمایش می‌تواند مطمئن شود که آیا شانه ها در یک راستا قرار دارند؟

همچنین ، ممکن است دامنه حرکات، قدرت عضلانی و رفلکس ها را بررسی کند. بررسی ستون فقرات با تصویر برداری پزشکی به وسیله CT Scan یا MRI انجام خواهد شد. این آزمایشات می‌تواند برای تشخیص اعصاب فقرات نیز مورد استفاده قرار گیرد.

همکاران ما در مرکز فیزیوتراپی سبلان شرق آماده اند تا با اراِیه جدیدترین متدها و راه حل ها در مورد اسکولیوز، به شما در درمان این بیماری کمک کنند.

حتی ما با راه اندازی تکنولوژی فیزیوتراپی از راه دور ، به هم میهنان عزیزمان این امکان را داده ایم تا بدون مراجعه حضوری، با استفاده از امکاناتی نظیر چت انلاین و یا استفاده از اپلیکیشن واتز آپ ،  مشکلات و سوالات خود را با همکاران ما در میان بگذارند.

 

پیشگیری از اسکولیوز

آیا می‌توان از انحراف ستون فقرات پیشگیری کرد؟ خیر. همچنین شایعاتی درباره علل بروز اسکولیوز وجود دارد: بعضی‌ها میگویند سنگین بودن کوله پشتی بچه‌ها از علل بروز این بیماری است در حالی که، سبب درد شانه و کمر می‌شود و اصلاً به اسکولیوز ربطی ندارد.

همچنین چگونگی ایستادن و نشستن افراد، تأثیری بر اسکولیوز نخواهد گذاشت.

غربالگری کودکان در مدرسه، می‌تواند به تشخیص سریع انحراف ستون فقرات کمک کند. می‌توان با نگاه پردقت به علائم این بیماری، سریعاً آن را تشخیص داد و به درمان آن اقدام کرد.

 

حرکات اصلاحی درمان اسکولیوز با ورزش

حرکات اصلاحی شامل تمرینات مختلفی از جمله قدرتی، استقامتی، تنفسی و کششی است که هر یک از این‌ تمرینات دارای اهمیت خاصی هستند. در زیر به برخی از حرکات اصلاحی اشاره می‌شود.

  1.  فرد رو به روی آینه تمام قد می‌نشیند و وضعیت صحیح نشستن را تمرین می‌کند.  طویل کردن تنه در حالت نشسته ( افزایش ارتفاع تنه) این تمرین نه تنها به انعطاف پذیری ستون مهره ها کمک می کند، بلکه در اصلاح تغییر شکل و بهبود قدرت عضلات نیز موثر است.

حرکات اصلاحی درمانی اسکولیوز با ورزش۲٫ فرد ابتدا نشسته و سپس به سمت جلو خم شده و دست‌ها را نیز به سمت جلو می‌کشد. این حرکت موجب بهبود تحرک در ستون مهره‌ها و بهبود انعطاف پذیری می‌شود. این تمرین برای اصلاح تغییر شکل اسکولیوز موثر است. (تصویر زیر)

حرکات اصلاحی درمانی اسکولیوز با ورزش

۳٫ فرد از میله بارفیکس آویزان می‌شود. این عمل منجر به تأثیر جاذبه روی ستون مهره‌ها و کشیده شدن آن‌ها می‌شود.

۴٫ فرد رو به شکم می‌خوابد و دست‌ها را به سمت جلو، در امتداد سر می گذارد. سپس سعی کرده تا دست‌ها را به جلو بکشد و طول تنه را افزایش دهد.

حرکات اصلاحی درمانی اسکولیوز با ورزش

۵٫ فرد در حالت چهار دست و پا قرار می گیرد سپس دست و پای مخالف را بلند کرده و در امتداد بدن می کشد و طول تنه را افزایش دهد.

حرکات اصلاحی درمانی اسکولیوز با ورزش

 

کشش طرفی بدن با توپ

کشش طرفی بدن با توپ

به پهلو بر روی زمین گرفته و در سمت تحدب انحنای ستون فقرات خود، طوری بر روی توپ قرار بگیرید که توپ در بین ران و قفسه سینه‌تان باشد.

بدنتان را توسط پاها در پایین و دست موافق پای داخل که روی توپ قرار دارد در بالا، متعادل کنید و هنگامی که ثابت شدید، دست مخالف را از بالای سر به طرف بالا و دست تکیه‌گاه‌تان را بکشید، به طوری که دست مخالف کنار گوش‌ها باشد.

حرکت را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگاه دارید و آن را ۲ تا ۳ مرتبه اجرا کنید. این حرکت می‌تواند به طور روزانه اجرا شود.

 

کشش طرفی بدن با استفاده از بالش ماساژ یا حوله رول شده

کشش طرفی بدن

روی زمین به پهلو دراز کشیده و بالش ماساژ یا همان حوله‌ی رول شده (استوانه‌ای) را در فضای بین قفسه سینه و ران خود قرار دهید و کاملاً آن را در زیر پهلوی خود تنظیم کنید، به طوری که کامل فضای خالی را پر کند. پای داخلی خود را که بر روی زمین قرار دارد به پشت خم کنید و پای بیرونی‌تان را به طور مستقیم به جلو بکشید.

دست موافق پای داخلی در امتداد شانه به بیرون به صورت افقی کشیده می‌شود و دست موافق پای بیرونی در بالای سر و چسبیده در کنار گوش قرار می‌گیرد و تا جایی که انگشتان همان دست به زمین برخورد کند، به حالت کشیده نگاه داشته می‌شود.

دست‌ها نسبت به هم زاویه ۹۰ درجه دارند.

 

کشش در حالت پلانک همراه با فرد کمک دهنده

کشش در حالت پلانک

بر روی شکم دراز کشیده و نوک انگشتان پاها را در تماس با زمین قرار دهید و دست‌ها را به حالت ۹۰ درجه به طوری که ساعد‌ها بر روی زمین باشند، قرار دهید.

به حالت پلانک قرار بگیرید، در این وضعیت زانوها، ران‌ها، شکم و سینه از زمین جدا هستند.

فرد کمک دهنده در سمت تحدب انحنا زانو می‌زند و با هر دو دست بخش زیر قفسه سینه_بالای ران را نگاه می‌دارد و به سمت خودش می‌کشد.

در این وضعیت کشش عمیق و بهتری ایجاد خواهد شد.

این وضعیت را برای هر بار کشش برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگاه دارید، این حرکت را ۳ تا ۴ بار به طور روزانه انجام دهید.

 

حرکت خم به جلو با توپ فیتنس

حرکت خم به جلو با توپ فیتنس

حرکت را از وضعیت چهار دست و پا شروع کنید و شکم‌تان را بر روی توپ بزرگ فیتنس قرار دهید. بدن‌تان را بر روی توپ رها کنید و اجازه دهید تا به سمت جلو خم شوید.

از این وضعیت آنقدر به سمت جلو خم می‌شوید تا کمر شما بر روی توپ عمود باشد.

دست‌ها و پاهای خود را دورتر از توپ نگاه دارید به طوری که کف دست‌ها و نوک انگشتان پا در تماس با زمین باشند.

در این وضعیت دست‌ها و پاهای شما نیز عمود بر توپ می‌باشند.

این وضعیت را برای ۱۰ ثانیه نگاه دارید و آن را ۱۰ مرتبه انجام دهید.

 

اصلاح وضعیت‌ها

اصلاح وضعیت‌ها

در این تصویر همان طور که مشاهده می‌کنید، فرد در حالی که ارتفاع بالش زیر سرش بلند است، به پهلو می‌خوابد این حالت موجب کج شدن ستون مهره‌ها می شود و یا اگر بالش هم کوتاه باشد موجب انحراف می‌شود.

 

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق یکی از کلینیک های فیزیوتراپی مجهز در شرق تهران با ارزیابی دقیق شرایط شما مناسب ترین روش های فیزیوتراپی را برای بهبود مشکلات شما به کار می گیرند.

در صورتی که بیمار شما بدلیل مشکلات حرکتی توانایی خروج از منزل را نداشته باشد نیز ما خدمات فیزیوتراپی در منزل را به شما ارائه می دهیم.

آدرس کلینیک :

تهران ، سبلان شمالی ، بالا تر از ایستگاه مترو سبلان ، نبش کوچه بی غم ، ساختمان پزشکان سینا ، پلاک ۳۸۲
طبقه اول ، واحد ۲۰

تلفن تماس :

۰۲۱-۸۶۰۱۱۲۷۰

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در شرق تهران – فیزیوتراپی در خیابان گرگان – فیزیوتراپی در نظام آباد – فیزیوتراپی در خیابان سبلان – متخصص فیزیوتراپی در شرق تهران – متخصص درمان دستی – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران