فیزیوتراپی در منزل
فیزیوتراپی در منزل
ژوئن 2, 2019
فیزیوتراپی در منزل
فیزیوتراپی در منزل
جولای 6, 2019

بیماری های مزمن ریوی وتوانبخشی ریه۱

COPD

 

بیماری های مزمن ریوی، مشکلات و محدودیت های متعددی را برای شما به همراه می آورند. تنگی نفس حین استراحت و فعالیت، کاهش سطح فعالیت و کاهش توانایی ورزشی و در نهایت افت کیفیت زندگی از جمله این عوارض می باشد.

یک برنامه توانبخشی ریه خوب هر چند نمی تواند مستقیما باعث بهبودی بیماری شما گردد، اما می تواند این گونه علایم و عوارض ناشی از بیماری را کاهش داده و سطح سلامت و کیفیت زندگی شما را ارتقا بخشد.در صورت ابتلا به بيماري ريوي، انجام كارهاي به ظاهر آسان، مثل بالارفتن از پله ها یا انجام برخی کارهای روزمره  سخت مي شود. هدف از توانبخشي ريوي، كمك به تنفس آسان تر، بازگرداندن قدرت و در نتيجه افزايش كارايي شماست.

 

بيماري مزمن ريوي چيست؟

 

بيماري مزمن ريوي يك مشكل پيشرونده است كه تنفس نرمال را مختلمی يكند. مثل: آمفيزم، برونشيت مزمن، آسم، برونشکتازی و سيستيك فيبروزيس. ممكن است به دليل بيماري مزمن ريوي، دچار تنگي نفس شده و يا از انجام فعاليت هاي خاص اجتناب كنيد (چون از نفس كشيدن ترس داريد.)

 

توانبخشي ريوي چيست؟

توانبخشي ريوي يك برنامه است كه به شما زندگي و تنفس بهتر را آموزش مي دهد.اين برنامه توسط يك تيم شامل متخصصان پزشكي تهيه مي شود. توانبخشي ريوي معمولا در يك محيط گروهي برگزار مي شود.

در مرکز فیزیوتراپی سبلان شرق  فیزیوتراپی و توانبخشی ریه زیر نظر اساتید دانشگاه توانبخشی ریه انجام میشود.

 

آنچه در این مقاله می آموزید:

  • تكنيك هايي براي تنفس بهتر
  • چگونگی انجام كارهاي ضروري بدون تنگی نفس
  • چه وقت، چگونه و چرا داروهاي خود را مصرف كنيد
  • یادگیری روش های ایمن براي ورزش، قوي تر شدن و افزايش فعاليت هاي روزمره
  • روش هاي افزايش انگيزه براي اينكه بتوانيد به أهداف خود برسيد.

 

 

آشنايي با ريه ها

آشنايي با نحوه ي عمل ريه ها باعث کسب نتايج درمانيبهتر می شود. وظيفه ي ريه ها انتقال هوا به داخل و خارج بدن است. بيماري مزمن ريوي باعث اختلال در اين فرايند مي شود.

 

ريه هاي سالم:

در داخل ريه ها ، مجاري هوايي كه از بافت قابل ارتجاع ساخته شده اند، وجود دارد.هر راه هوايي با رشته هايعضلاني پيچيده شده است كه به باز شدن آن كمك مي كند. هرچه به عمق ريه ها برويم، راه هاي هوايي كوچكتر مي شوند.كوچكترين راه هاي هوايي به دسته هايي از كيسه هاي هوا كه شبيه بادکنک هستند (آلوئول) متصل ميشوند. اين كيسه هاي هوايي توسط عروق خوني احاطه شده اند.

 

 

 

 تنفس :

هنگام انجام دم، هوا وارد ريه ها مي شود و از طريق راههاي هوايي به كيسه هاي هوايي مي رسد. هنگام انجام بازدم، هوا به خارج از ريه ها منتقل مي شود.

 

تبادل گاز:

هوايي كه تنفس مي كنيد، حاوي اكسيژن است؛ گازي كه بدن همه ي ما به آن نياز دارد. هنگامي كه اين هوا به كيسه هاي هوايي مي رسد، اكسيژن به رگ هاي خوني منتقل مي شود. سپس خون غني از اكسيژن ريه ها را ترك كرده و به سمت ساير قسمت هاي بدن حركت مي كند. همانطور كه بدن از اكسيژن استفاده مي كند، دي اكسيد كربن توليد مي شود. خون آن را به ريه ها برمي گرداند و با هر بازدم ، دي اكسيد كربن بدن را ترك ميكند.فرايند ورود اكسيژن به بدن و خروج دي اكسيد كربن از آن، تبادل گاز ناميده مي شود.

 

پاکسازی ترشحات:

سلول هاي موجود درلایه پوششی دیواره راه هاي هوايي ، يك ماده ي چسبنده به نام موكوس ترشح مي كنند. موكوس ، گرد و غبار و ديگر ذراتي كه در هواي دمي وجود دارد را به دام مي اندازد. اين سلول ها هچنين داراي مژك هاي كوچكي به نام سيليا هستند. این مژک ها باعث حركت موكوس به سمت راه هاي هوايي بالاتر مي شود. در نهايت ترشحات از طريق دهان خارج مي گردد. اين روند به پاك شدن راه هاي هوايي و جلوگيري از ايجاد عفونت كمك مي كند.

 

 

بيماري های مزمن ريوي

 

 

 

امفیزم

 

  • بيماري انسدادي مزمن ريوي:

  • انسداد در راه هاي هوايي باعث سخت تر شدن تنفس مي شود. و مي تواند تبادل گاز را تحت تأثير قرار بدهد. بيماري مزمن انسدادي ريوي(COPD) جز آن دسته از بیماری هایی است که معمولا در اثر كشيدن سيگار ايجاد مي شود:
  • برونشيت مزمن:

  • موكوس توليد شده بيش از حد نرمال است و باعث مسدود شدن راه هاي هوايي مي شود. همچنين ممكن است راه هاي هوايي دچار التهاب(متورم) شوند. بنابراين فضاي كمتري براي عبور هوا وجود دارد.
  • آمفيزم:

  • راه هاي هوايي آسيب ديده، قابليت ارتجاع خود را از دست داده و شل مي شوند. هنگام بازدم ممكن است هوا درون كيسه ها حبس شود. اين هواي به دام افتاده باعث مشكل تر شدن تنفس مي گردد.

 

  • آسم:

  • راه هاي هوايي ملتهب و تنگ مي شوند. عضلات أطراف راه هاي هوايي دچار اسپاسم مي شوند كه اين امر، عبور هوا از راه هاي هوايي را با مشكل مواجه مي كند.

 

  • بيماري محدود کننده بافت ریه:

 

  • ريه ها و راه هاي هوايي ، سفت و سخت مي شوند. اين باعث سخت ترشدن تنفس شده و ممكن است باعث اختلال ورود اكسيژن به عروق خوني شود.

 

  • ساير بيماري ها:

 

  • برخی از علائم سيستيك فيبروزس، برونشكتازي، سرطان ريه و ديگر بيماري هاي مزمن ريوي ميتواند با توانبخشي ريوي بهبود يابد. توانبخشي همچنين براي افرادي كه در حال آماده شدن براي جراحي ريه هستند، سودمند.

در ادامه این بحث به راههای توانبخشی ریه و بیماریهای مزمن ریوی بیشتر خواهیم پرداخت…….

 

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق یکی از کلینیک های فیزیوتراپی مجهز در شرق تهران با ارزیابی دقیق شرایط شما مناسب ترین روش های فیزیوتراپی را برای بهبود مشکلات شما به کار می گیرند.

در صورتی که بیمار شما بدلیل مشکلات حرکتی توانایی خروج از منزل را نداشته باشد نیز ما خدمات فیزیوتراپی در منزل را به شما ارائه می دهیم.

آدرس کلینیک :

تهران ، سبلان شمالی ، بالا تر از ایستگاه مترو سبلان ، نبش کوچه بی غم ، ساختمان پزشکان سینا ، پلاک ۳۸۲
طبقه اول ، واحد