بیماری های مزمن ریوی وتوانبخشی ریه۱
ژوئن 22, 2019
پیشگیری از سکته مغزی
پیشگیری از سکته مغزی
جولای 17, 2019

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

مقدمه :

با گسترش زندگی ماشینی و پردغدغه ، دریافت خدمات سلامت و فیزیوتراپی در منزل  تبدیل به یکی از چالش های مهم زندگی شده است. اگرشما یا یکی از اعضای خانواده تان مشکلی دارید که باعث درد یا از دست دادن حرکات عملکردی تان می شود، بهتر است از خدمات تخصصی یک فیزیوتراپیست بهره مند شوید. درمان شما بر روی کمک به بازیابی حرکات طبیعی تان متمرکز خواهد بود، بنابراین در مسیر برگشت به حالت طبیعی قرار گرفته و از چیزهایی که قبلا لذت می بردید، لذت خواهید برد.

ممکن است مراقبت های فیزیوتراپی ممکن است در موقعیت های متفاوت، ضروری شود. بدیهی است که اگر شما در بیمارستان بستری شوید، درمانتان توسط یک فیزیوتراپیست انجام خواهد شد. اگر نیاز به ورزش درمانی داشته باشید، باید به یک درمانگاه فیزیوتراپی سرپایی مراجعه کنید.

 

فیزیوتراپی در منزل

 

برخی از بیماران نمی توانند از خانه بیرون رفته و به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنند، این افراد می توانند از مزایای فیزیوتراپی در منزل بهره مند شوند. یک فیزیوتراپیست به خانه این بیماران آمده و به آنها کمک می کند تا عملکرد طبیعی بدنشان را دوباره به دست آوردند.
بنابراین در این قسمت با هم یاد می گیریم که فیزیوتراپی در منزل چیست، چه کسی و چگونه شما را از این درمان در خانه بهره مند می سازد؟

فیزیوتراپی درمنزل چیست؟

 

 

فیزیوتراپی در منزل

 

فیزیوتراپی در منزل زمانی صورت می گیرد که درمانگر به منزل شما بیاید تا خدمات توانبخشی به شما ارائه کند. این نوع از خدمات برای بیمارانی رزرو می شود که توانایی بیرون رفتن از خانه برای دریافت فیزیوتراپی را ندارند، البته با توجه به مسائل و جنبه های مختلف زندگی امروزی ممکن است سایر بیماران نیز تمایل به دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل داشته باشند. این می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

وضعیت بیمار شما بحرانی و حاد بوده و بیرون رفتن از خانه سلامتی وی را به خطر اندازد.

عملکرد حرکتی شما محدود باشد و نتوانید برای درمان جابه جا شوید.

دسترسی آسان و کافی برای دریافت خدمات فیزیوتراپی نداشته باشید.

در صورتی که تمایل دارید چنین درمانی را فقط به صورت خصوصی در منزل دریافت کنید.

زمان کافی برای رفتن به مراکز درمانی را نداشته ویا تمایل به دریافت خدمات در محل کار باشید.

محیط آرام و به دور از استرس روانی در کنار خانواده برای انجام فیزیوتراپی خواهید داشت.

زمان اعضای خانواده جهت انتقال بیمار به مراکز درمانی اتلاف نشود.

بیشتر خدمات فیزیوتراپی در اایران، تحت پوشش بیمه است و قوانین خاصی برای درمان در منزل وجود دارد تا بتواند شرکت بیمه شما را هم تحت پوشش قرار دهد.
برای اکثر برنامه های بیمه، فیزیوتراپی شما در خانه تحت پوشش قرار می گیرد، البته در صورتی که بتوانید موانع مهمی را که باعث عدم خروج شما ازخانه می شوند را اثبات کنید. این موانع ممکن است به علت آسیب یا بیماری شما باشد یا به علت عدم توانایی تان برای جابه جا شدن.

اگر فقط به دلیل راحتی تان فیزیوتراپی در خانه را انتخاب کنید، ممکن است بیمه تان هزینه آن را تقبل نکند و خودتان مجبور به پرداخت هزینه آن شوید.

 

چگونه فیزیوتراپی درمنزل را دریافت می کنید؟

اگر از بیماری یا آسیبی رنج می برید که توانایی شما را برای حرکات معمولی محدود می کند، بهتر است از فیزیوتراپی استفاده کنید و اگر نمی توانید از خانه بیرون بیایید، فیزیوتراپی در منزل می تواند بهترین درمان باشد.
اکثر بیمارانی که این نوع درمان خانگی را دریافت می کنند، توسط پزشکشان به این خدمات معرفی می شوند. پزشک شما می تواند شما را برای ویزیت شدن به متخصص فیزیوتراپی ارجاع دهد که فیزیوتراپی در منزلرائه می دهد و گواهی دهد که فیزیوتراپی در منزل از نظر پزشکی برای شما ضروری است. این گزارش ضرورت پزشکی بیان می کند که فیزیوتراپی در منزل برای شما ضروری است، زیرا شما با توجه به شرایط و موقعیت خاصی که دارید، توانایی بیرون آمدن از خانه را ندارید.

 

اگر احساس می کنید می توانید از این درمان در منزل بهره مند شوید، می توانید با مراکز فیزیوتراپی در منزل طب نو تماس بگیرید. این مرکز می توانند شما را برای چگونگی دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل و کاردرمانی در منزل راهنمایی کند.

 

چه کسانی می توانند از این درمان استفاده کنند؟

چگونه می توانید مطلع شوید که آیا شرایط لازم برای استفاده از این درمان را دارید یا خیر؟ به طور کلی، اگر مشکلی دارید که باعث از دست دادن عملکرد حرکتی تان می شود، ممکن است بتوانید ازفیزیوتراپی در منزل   استفاده کنید. و اگر برای بیرون رفتن از خانه مشکل دارید، این درمان برای شما در منزل انجام می گیرد. شرایطی که ممکن است نیاز به فیزیوتراپی خانگی را ایجاد کند، عبارتند از:

 

شرایط پس از عمل های جراحی مانند تعویض مفصل ران یا زانو

سکته مغزی

بیماری پارکینسون

بیماری ام اس

بیماری ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک)

پس از یک مشکل قلبی مانند حمله قلبی

پس از یک ضربه یا آسیب دیدگی از قبیل شکستگی

ضعف ناشی از بستری و بی حرکتی طولانی مدت

بیماری گیلن باره

بیماری سرطان

قطع عضو

پیوند ارگان مثل پیوند کلیه

اگر مشکلی دارید که شما را از حرکت معمولی باز می دارد و بیرون رفتن از خانه برای درمان و معالجه را برایتان سخت می کند، می توانید از بازپروری و توانبخشی در منزلتان بهره مند شوید.

اگر واجد شرایط نبودیم چه؟

 

فیزیوتراپی در منزل

 

گاهی بیماران تمایل به انجام این درمان در منزل دارند، اما شرکت بیمه هزینه را تقبل نمی کند. شاید به این دلیل است که شرکت بیمه تشخیص می دهد شرایط شما اینگونه نشان نمی دهد که نیاز به درمان خانگی داشته باشید. همچنین ممکن است این اتفاق زمانی رخ دهد که شما مدرکی برای اثبات ناتوانی تان مبنی بر عدم بیرون رفتن ندارید.

 

اگر برای دریافت این درمان خانگی واجد شرایط نیستید، می توانید به کلینیک های فیزیوتراپی سرپایی نزدیک به محل سکونت تان مراجعه کنید. البته مجبور هستید که این کار را انجام دهید. متخصص فیزیوتراپی شما باید بتواند تمریناتی به شما ارائه دهد که بتوانید آنها را در منزل نیز انجام دهید و با این کار تعداد رفت و آمدهای شما به کلینیک را کمتر کند.

 

همچنین ممکن است در صورت واجد شرایط نبودن، بخواهید از یک متخصص فیزیوتراپی بخواهید تا این درمان را به صورت شخصی و با هزینه خودتان درمنزلتان برای شما انجام دهد. با این حال، ممکن است این گزینه از نظر اقتصادی کمی برایتان سنگین باشد.

 

آیا فیزیوتراپی در منزل مزیت هایی هم دارد؟

بسیاری از افراد به مؤثر بودن درمان خانگی شک دارند، چرا؟ زیرا بسیاری از مردم معتقدند که برای درمان به تجهیزات و ایزارهای درمانی گران قیمت و سنگین نیاز دارند تا یک برنامه توانبخشی بتواند کارآمد باشد. این نظر لزوما درست نیست. فیزیوتراپیست شما آموزش دیده است تا بتواند از منابع موجود برای به حداکثر رساندن تجربه توانبخشی شما استفاده کند. او همچنین می تواند تجهیزات سبک و پرتابل را به منزل شما بیاورد تا مطمئن شوید بیشترین بهره را از فیزیوتراپی خواهید داشت.

 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در مجله Orthopedic Nursing منتشر شد که نتایج عملکردی بیماران پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو را مورد بررسی قرار داده بود. بعضی از بیماران پس از جراحی، فیزیوتراپی در منزل دریافت کرده بودند، درحالی که بقیه آنها فقط به درمانگاه های سرپایی مراجعه کرده بودند. محققین دریافتند که هیچ تفاوتی بین این دو گروه از نظر عملکرد و محدودیت حرکتی وجود ندارد اما کیفیت حرکت و مقدار درد در بیمارانی که بصورت خصوصی تحت فیزیوتراپی بودند در مدت زمان کمتری بهبود یافته است.

 

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد بیمارانی که دچار فلج خفیف یک طرفه و ضعف اندام فوقانی پس از سکته شده اند، بهبود یافته اند و از انجام فیزیوتراپی خانگی راضی بوده اند. این مطالعه فقط شش بیمار را مورد بررسی قرار داد، پس نمی تواند تحقیق قدرتمندی محسوب شود. با این حال نشان می دهد که ممکن است در فیزیوتراپی در منزل مزایایی وجود داشته باشد.

 

در فیزیوتراپی در منزل همینطور که وضعیت شما بهبود می یابد، عملکردهای حرکتی تان نیز پیشرفت می کند و می توانید به طور منظم شروع به بیرون رفتن از خانه کنید. اگر این اتفاق افتاد، احتمالا درمانگر شما خدمات درمانی در منزل را قطع کند. در این زمان، می توانید درمان و توانبخشی خود را با مراجعه به کلینیک های سرپایی ادامه دهید.

 

چکیده

 

کار با یک فیزیوتراپیست پس از بیماری، آسیب دیدگی و یا عمل جراحی به شما کمک می کند تا عملکرد حرکتی تان را به طور کامل بازیابید. این بهبودی به شما امکان بازگشت به کار و فعالیت های تفریحی و روزمره تان را می دهد. گاهی اوقات آسیب دیدگی یا شرایط شخصی تان باعث می شود نتوانید برای دریافت درمان از منزل خارج شوید. در این صورت، می توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل بهره مند شوید. تمرینات مداوم در خانه همراه با فیزیوتراپی می تواند به شما در دستیابی به حداکثر عملکرد حرکتی کمک کند.

 

 

 

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق یکی از کلینیک های فیزیوتراپی مجهز در شرق تهران با ارزیابی دقیق شرایط شما مناسب ترین روش های فیزیوتراپی را برای بهبود مشکلات شما به کار می گیرند.

در صورتی که بیمار شما بدلیل مشکلات حرکتی توانایی خروج از منزل را نداشته باشد نیز ما خدمات فیزیوتراپی در منزل را به شما ارائه می دهیم.

آدرس کلینیک :

تهران ، سبلان شمالی ، بالا تر از ایستگاه مترو سبلان ، نبش کوچه بی غم ، ساختمان پزشکان سینا ، پلاک ۳۸۲ 
طبقه اول ، واحد ۲۰

تلفن تماس :

۰۲۱-۸۶۰۱۱۲۷۰

 

به نقل از سایت  www.tabnak.ir