مگنت تراپی با بیمه
آوریل 27, 2022
فيزيوتراپي در آسيب هاي مغزي
فيزيوتراپي در آسيب هاي مغزي
سپتامبر 12, 2022

دستگاه cpm فیزیوتراپی در شرق تهران

سی پی ام در فیزیوتراپی سبلان شرق

سی پی ام در فیزیوتراپی سبلان شرق

 

 

با توجه به سوالات مکرر بیماران به ما ،شاید یکی از مهمترین نیازهای بیماران فیزیوتراپی ، وجود دستگاه cpm فیزیوتراپی در شرق تهران بوده است.

این مساله و نیاز ، زمانی نمود پیدا میکند که بدانیم در شرق تهران کمتر مرکز درمانی مجهز به دستگاه cpm میباشد.

لذا ما در مرکز فیزیوتراپی سبلان شرق بر آن شدیم که با تجهیز این مرکز به دستگاه سی پی ام ، نیاز بیماران عزیز را به دستگاه cpm فیزیوتراپی در شرق تهران  برآورده کنیم.

از آنجاییکه دستگاه سی پی ام دستگاهی است که برای بیماران پس از اعمال جراحی سنگین تجویز میشود و اینکه اکثرا ، بیمارستانها مجهز به این دستگاه میباشند و

حضور این گونه بیماران در بیمارستان تا حدودی دشوار میباشد، تجهیز مرکز فیزیوتراپی سبلان شرق به این دستگاه ، کمک زیادی به حل مشکل این گروه از بیماران کرده

است.

آیا cpm تحت پوشش بیمه های درمانی و یا بیمه تکمیلی است ؟

بیماران عزیز میتوانند برای پیگیری تعرفه و سوال در مورد انجام درمان سی پی ام با بیمه خود ، با مرکز فیزیوتراپی سبلان شرق تماس بگیرند.

 

 

 

دستگاه CPM ( continuous passive motion )

دستگاهي است كه به آرامي و نرمي مفاصل را حركت مي دهد درحالي كه مريض هيچ گونه تلاشي انجام نمي دهد . اين دستگاه مكانيزه ، مفصل را در جهت جلو و عقب خم مي كند كه تعداد آن ، درجه  خم شدن، مقدار و سرعت حركت همگي قابل تنظيم هستند . اين ماشين به صورت معمول بيشتر براي مفصل زانو استفاده مي شود اما نوع هاي ديگر اين وسيله براي ديگر مفاصل بدن نيز طراحي شده است.

 

هدف درمان :

 

به دست آمدن ميزان حركت نرمال در مفصل بعد از جراحي ، يكي از چالش هاي مهم درماني است.

سفتي مفصلي (stiffness) يكي از عوارضي است كه باعث درد و محدود كردن حركت مي شود . به همين دليل ، فيزيوتراپيست ها براي جلوگيري از شكل گيري بافت محدود شده (scar) و بهبود دامنه ي حركتي مفصل از دستگاه CPM استفاده مي كنند.

اين دستگاه ممكن است بعد از جراحي هاي بازسازي رباط مفصل زانو(ACL) يا شانه ي يخ زده استفاده شود اما بيشتر، بعد از جراحي تعويض مفصل زانو يا بازسازي غضروف مفصلي استفاده مي شود.

دستگاه CPM مي تواند براي اهداف زير مورد استفاده قرار بگيرد :

الف) بعد از جراحي مانند تعويض مفصل زانو يا ترميم عضلات شانه

ب) بعد از برداشتن بافت هاي محدود شده ( اسكار ) به دليل سفتي مفصل

ج) بعد از شكستگي هاي دست و پا يا آرتروز اين مفاصل

 

سی پی ام در فیزیوتراپی سبلان شرق

سی پی ام در فیزیوتراپی سبلان شرق

 

مزاياي CPM :

 

به جایی که دو استخوان به هم میرسند مفصل گفته می‌شود. خشکی  مفصل ویا محدودیت دامنه حرکتی پس از عمل‌های جراحی می‌تواند نگران کننده باشد. با گذشت زمان، سفتی مفاصل ممکن است به تجمع بافت اسکار و اختلال دائمی دامنه حرکتی منجر شود .

به همین دلیل برخی از جراحان بلافاصله پس از عمل جراحی و بطور مثال عمل جراحی تعویض مفصل زانو اقدام به تجویز دستگاه سی پی ام میکنند.

کاربرد دستگاه سی پی ام در فیزیوتراپی بعد از جراحی حرکت دادن مفاصل بدون نیاز به حرکت دادن عضلات بدن است. تصور می‌شود که استفاده از دستگاه سی پی ام به مقابله با اثرات منفی بی حرکتی طولانی مدت کمک می‌کند. در حالی که استفاده از CPM بعد از جراحی زانو رایج است،  مزایا و خطرات این روش برای برخی از افراد بحث‌هایی وجود دارد.

برای مثال منبع معتبر انجمن فیزیوتراپی آمریکا توصیه می‌کند پس از تعویض کامل زانو از استفاده از دستگاه‌های CPM اجتناب شود. در حالی که برخی از مطالعات دیگر ممکن است در برخی شرایط مفید باشد.

به نظر می‌رسد که مفید بودن یا نبودن استفاده از دستگاه سی پی ام به شرایط بیمار بستگی دارد. بنابراین تشخیص مفید بودن یا نبودن کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی بر عهده پزشک و فیزیوتراپیست بیمار است. به طور خلاصه مزایای استفاده از دستگاه سی پی ام پس از جراحی عبارتند از:

 

افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر

تسریع بهبود بافت‌های آسیب دیده

افزایش دامنه حرکتی

کوتاه شدن دوره نقاهت بعد از جراحی

جلوگیری از ایجاد اسکار در ناحیه عمل

ممانعت  از خشکی و چسبندگی بافت‌ها

پیشگیری از تخریب و تضعیف غضروف‌ها

تسکین درد

ممكن است همراه با فيزيوتراپي روتين از دستگاه CPM نيز استفاده شود كه فوايد زير را دارا مي باشد :

 

دامنه ي حركتي مفاصل دست و پا را افزايش مي دهد.

دستگاه CPM مفاصل را خم و راست مي كند كه مي تواند باعث افزايش دامنه ي حركتي مفاصل شود كه انجام اين حركات مي تواند از تشكيل بافت محدود شده جلوگيري كرده كه به دنبال آن درد و سفتي مفصلي كاهش مي يابد.

۲) انعطاف پذيري عضلات و رباط ها را افزايش مي دهد:

اين دستگاه به نرمي اندام مورد نظر را تكان مي دهد كه باعث جلوگيري از سف شدن عضلات مي شود . همچنين رباط ها و تاندون ها هم مي توانند قوي تر شوند.

۳) درد را كاهش مي دهد:

تورم يكي از عوامل ايجاد درد است كه دستگاه ‌‍CPM با حركت مفاصل ، تورم را كاهش مي دهد و از اين طريق به كاهش موثر درد كمك مي كند.

۴) باعث افزايش جريان خون ناحيه مي شود:

اين افزايش جريان خون ، باعث افزايش سرعت التيام مي شود.

 

نحوه و مدت زمان استفاده از دستگاه سی پی ام :

 

بیشتر اوقات، دستگاه CPM در حالت دراز کش در رختخواب یا روی سطح راحت دیگری استفاده می‌شود. معمولاً دستگاه دارای یک کنترل از راه دور است که به تراپیست امکان می‌دهد محدوده عملکرد همچنین سرعت دستگاه را تنظیم کند. برای دستگاه سی پی ام زانو، زانوی بیمار را روی قاب نگهدارنده قرار می‌گیرد و سپس پای او با تسمه به دستگاه محکم می شود. زاویه و سرعت استفاده دستگاه توسط پزشک و فیزیوتراپیست تعیین می‌شود.

 

مدت زمانی که باید از دستگاه CPM خود استفاده کنید به نوع، ناحیه و شدت عمل جراحی بستگی دارد. برای مثال، کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن به مدت ۴ ساعت در روز به مدت ۴ هفته است. فیزیوتراپیست باید به شما در مورد آنچه باید پس از استفاده از دستگاه سی پی ام انتظار داشته باشید آگاهی دهد. اغلب استفاده از دستگاه CPM در کنار سایر روش‌های فیزیوتراپی پس از جراحی استفاده می‌شود. فیزیوتراپیست پیشرفت بیمار را ارزیابی می‌کند و  تعیین می‌کند که چه نوع تمرینات، فعالیت‌ها و تکنیک‌هایی برای توانبخشی او بهترین هستند.

 

 

 

موارد عدم كاربرد دستگاه CPM :

 

اگر موارد زير وجود دارد بايد سريعا با درمانگر مشورت شود:

۱) اگر در ناحيه احساس گرما و حالت دردناك وجود داشته باشد

۲) اگر ناحيه ورم كرده و به رنگ قرمز دربيايد

۳) اگر تب و لرز وجود داشته باشد

۴) اگر زخمي كه در ناحيه وجود دارد قرمز ، متورم و داراي ترشحات آبكي شود

۵) هنگامي كه از اين دستگاه استفاده مي شود ، دردي بيشتر از حالت معمول ايجاد شود

۶) بخيه هاي زخم پاره شود

 

در پایان باید گفت که مرکز فیزیوتراپی سبلان شرق توانسته است ضمن تجهیز این مرکز به جدیدترین دستگاههای فیزیوتراپی از قبیل شاک ویو

 ، لیزر پرتوان ، لیزر کم توان ، مگنت تراپی ، دستگاه سی پی ام (cpm) و ….مشکلات بسیاری از بیماران و مراجعین محترم فیزیوتراپی در شرق تهران را

با توجه به انعقاد قرارداد با بیمه های پایه و تکمیلی و اخذ معرفی نامه آنلاین از بیمه های تکمیلی بدون مراجعه به مراکز بیمه ای  برطرف نماید.

 

 

 

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق یکی از کلینیک های فیزیوتراپی مجهز در شرق تهران با ارزیابی دقیق شرایط شما مناسب ترین روش های فیزیوتراپی را برای بهبود مشکلات شما به کار می گیرند.

در صورتی که بیمار شما بدلیل مشکلات حرکتی توانایی خروج از منزل را نداشته باشد نیز ما خدمات فیزیوتراپی در منزل را به شما ارائه می دهیم.

آدرس کلینیک :

تهران ، سبلان شمالی ، بالا تر از ایستگاه مترو سبلان ، نبش کوچه بی غم ، ساختمان پزشکان سینا ، پلاک ۳۸۲
طبقه اول ، واحد ۲۰

تلفن تماس :

۰۲۱-۸۶۰۱۱۲۷۰