پیشگیری از سکته مغزی
پیشگیری از سکته مغزی
جولای 17, 2019
درمان خار پاشنه
شاک ویو درمانی با بیمه
آگوست 19, 2019

انتخاب رشته فیزیوتراپی

کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق

کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق

 

با توجه به رسیدن جواب کنکور و زمان انتخاب رشته محصلان عزیز سایت ما سعی کرده است تا در مورد انتخاب رشته فیزیوتراپی اطلاعاتی را به علاقمندان به این رشته ارائه کند. 

در واقع باید گفت که یکی از رشته هایی که اخیراً مورد توجه بسیاری از شرکت کنندگان در کنکور سراسری واقع شده رشته فیزیوتراپی میباشد و به همین دلیل به نظر می‌رسد رتبه افرادی که در این رشته قبول میشود به مراتب بالا می باشد .

بر ساس نتایج کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ افرادی که در رشته فیزیوتراپی قبول شده‌اند در سراسر ایران رتبه های کمتر از رتبه ۳۰۰۰ داشته‌اند .

در این مقاله با سعی کرده‌ایم تا رشته فیزیوتراپی را به صورت کلی تشریح و توضیح دهیم . علاوه بر این ما شرایطی را فراهم کرده ایم تا در گفتگوی مجازی که در سایت قرار داده ایم مراجعین محترم بتوانند سوالات خود را در مورد رشته فیزیوتراپی مطرح کرده و جواب های مورد نظر را توسط متخصصین و کارشناسان فیزیوتراپی دریافت کنند

 

یکی از رشته های توابخشی که از عوامل فیزیکی و مکانیکی برای درمان بیماران استفاده می کند “رشته فیزیوتراپی” است.اما منظور از توانبخشی چیست؟مجموعه اقداماتی که برای تشخیص میزان توانایی جسمی – روانی – اجتماعی بیمار یا معلول صورت می گیرد را توابخشی می گویند.

 

در واقع هدف از رشته فیزیوتراپی تربیت متخصصانی است که پس از فارغ التحصیل شدن بتوانند طبق تشخیص پزشک به درمان فیزیکی بیماران بپردازند.اکنون ممکن است این سوال برایتان بوجود بیاید که فیزیوتراپی در چه مواردی کاربرد دارد؟ از جمله کاربرد های این رشته می توانیم به بیماری های روماتیسمی، بیماری های اعصاب، ضایعات ورزشی، جراحی ها، بیماری های استخوان – مفاصل – عضلات،بیماری های قلب و عروق، بیماری های تنفسی، بیماری های زنان و زایمان، بیماری های پوستی، بیماری های کودکان، سوختگی ها و معلولان جسمی و حرکتی اشاره کنیم.

 

امکان تحصیل در رشته فیزیوتراپی در سه مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری وجود دارد.رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد اما فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته هایی چون فیزیولوژی‌ ،علوم‌ تشریح‌، آناتومی‌،فیزیوتراپی‌ و … را خواهند داشت.طول دوره تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ۴ سال می باشد که ۱۳۵ واحد درسی و ۲۴ واحد کارآموزی را شامل می شود.ضمن اینکه دروس این رشته به صورت عملی، نظری – عملی و کارآموزی ارائه می شود.

دروس رشته فیزیوتراپی

 

 

فیزیوتراپی سبلان شرق

دروس‌ پایه‌

فیزیک‌ برای فیزیوتراپی، فیزیولوژی عمومی، آناتومی (سر و گردن‌ و تنه‌، اندام‌ فوقانی، اندام‌ سطحی، اندام‌ تحتانی) ، بافت‌ شناسی،کمک های اولیه‌، رشد روانی ـ حرکتی کودک، آناتومی اعصاب‌، فیزیولوژی، نورولوژی ، بیماریهای داخلی، بیماری های قلب‌، عروق‌ و تنفسی، روماتولوژی، جراحی عمومی، ارتوپدی ، رادیولوژی، آسیب‌شناسی، استخوان‌ شناسی، روانشناسی عمومی و معلولین‌، روانپزشکی ، ژنتیک ،

دروس‌ تخصصی

آشنایی با اصول‌ توانبخشی و طب‌ فیزیکی

فیزیوتراپی (اعصاب‌ ، بیماری های قلب‌، عروق‌ و تنفس‌، روماتولوژی ، جراحی ، ارتوپدی)

ماساژ و اصول‌ درمان‌های دستی

زبان‌ تخصصی

حرکت‌ درمانی

پروژه‌،کارآموزی

کینزیولوژی و بیومکانیک

الکترو تراپی

اندام‌های مصنوعی و وسایل‌ کمکی

ارزشیابی و اندازه‌گیری

 

یک فیزیوتراپیست چه وظایفی دارد؟

فیزیوتراپی سبلان شرق

فیزیوتراپی سبلان شرق

 

دادن مشاوره به بیماران در رابطه با رژیم غذایی، ورزش و …

تهیه گزارش درمان در پایان جلسات فیزیوتراپی و ارائه آن به پزشک بیمار

دادن آموزش های لازم به بیماران و خانواده های آن ها در جهت رفع و بهبود بیماری

انجام اعمال فیزیوتراپی بیماران از جمله ماساژ، گرما دادن و …

طراحی و تهیه برنامه درمانی برای بیماران متناسب با وضعیت روحی و جسمی آنان

همکاری با پزشکان و توجه به تشخیص پزشکان در مورد بیماران

استفاده از دستگاه های مختلف فیزیوتراپی جهت درمان بیماران

بررسی روند پیشرفت و بهبود بیماران

 

تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

 

تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد :

در رابطه با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیزیوتراپی لازم است بدانید که در این مقطع نیز با استفاده از عوامل فیزیکی و مکانیکی به شناخت حرکات طبیعی و غیرطبیعی بدن و یافتن راه حل‌های درمانی و اصلاحی حرکات غیرطبیعی و کمک به معلول در جهت بهبود حرکات از طریق هدایت او برای جبران ناتوانی‌ها با کمک گرفتن از توانائی‌ های باقی مانده و باز یافته می پردازند.

طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیزیوتراپی ۲ سال است و همانند مقطع کارشناسی دروس به صورت نظری، عملی، نظری – عملی ارائه می شود.

تعداد کل واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی شامل ۳۲ واحد است که ۱۹ واحد آن مربوط به دروس اجباری ، ۹ واحد مربوط به دروس اختیاری و ۴ واحد هم به پایان نامه ۴ اختصاص دارد.برای کسب اطلاع از شرایط کارشناسی ارشد بدون آزمون کلیک کنید.

تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع دکتری :

دوره دکتری شامل دو مرحله آموزشی و پژوهشی است.در واقع هدف از تحصیل در مقطع دکتری در رشته فیزیوتراپی تربیت متخصصانی مسلط به مطالب علمی و قادر به انجام پژوهش در رشته مربوطه می‌ باشد تا با بکارگیری روشهای پیشرفته تحقیق و درمان در این رشته آگاهی، کارآیی و مهارت علمی و عملی بالاتری را جهت آموزش، پژوهش بدست آورند.طول دوره تحصیل در این مقطع ۴ الی ۵ سال است.برای آگاهی از شرایط دکتری بدون آزمون کلیک کنید.

مرحله آموزشی : طول دوره تحصیل در این مرحله آموزشی ۲ تا ۵ نیمسال تحصیلی است و در این مرحله دروس به دو صورت اجباری( ۱۰ واحد ) و اختیاری(۲۷ واحد) ارائه می شود. (دانشجویان با توجه به پایان نامه و نظر استاد راهنما ملزم به گذراندن ۱۰ یا ۱۱ واحد از واحدهای اختیاری می باشند).

مرحله پژوهشی :دوره پژوهشی ۲۴ واحد درسی را در برمی گیرد که دانشجویان موظفند پس از قبولی در امتحان جامع، حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی موضوع پایان نامه خود را با موافقت استاد راهنما مشخص و پس از تصویب شورای تحصیلات تکمیلی مرحله پژوهشی را آغاز کنند.

بازار کار رشته فیزیوتراپی به چه صورت است؟

در صورتی که قصد تحصیل در رشته فیزیوتراپی را دارید لازم است پیش از انتخاب رشته در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی این رشته آگاهی های لازم را بدست آورید که البته ما به شما در رابطه با بازار کار این رشته توضیح خواهیم داد.رشته فیزیوتراپی تقریبا از بازار کار مناسبی برخوردار است و درصد بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند و با بیکاری مواجه نخواهند شد.همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها، درمانگاه ها ، مراکز بهداشت هلال احمر و … استخدام و مشغول به کار شوند. ضمن اینکه امکان تاسیس کلینیک تخصصی و خصوصی فیزیوتراپی برای فارغ التحصیلان این رشته (البته در صورت داشتن سابقه لازم) نیز وجود خواهد داشت.

 

اما تأسیس مؤسسات فیزیوتراپی چه شرایطی دارد؟ ۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران ۲- نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر و همچنین دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی ۱) تخصص طب فیزیکی و توان بخشی ۲) PhD فیزیوتراپی ۳) کارشناسی ارشد فیزیوتراپی ۴) کارشناس فیزیوتراپی از شرایط تاسیس موسسات فیزیوتراپی خواهد بود.

 

کدام دانشگاه ها در رشته فیزیوتراپی دانشجو می پذیرند؟

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
شهید بهشتی
علوم پزشکی جندی شاپور
علوم پزشکی تهران
دانشکده مشهد
علوم پزشکی زاهدان
دانشگاه  کرمان
دانشگاه  سمنان
پزشکی اصفهان
علوم پزشکی شیراز
علوم پزشکی تبریز

 

ضمنا محصلان عزیز جهت هرگونه سوال در رابطه با رشته فیزیوتراپی و یا حتی دیدن محیط ان میتوانند با شماره ۸۶۰۱۱۲۷۰  تماس بگیرند.

و یا به ادرس مطب فیزیوتراپی سبلان شرق مراجعه کنند.

 

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در شرق تهران – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل – فیزیوتراپی در خیابان گرگان – فیزیوتراپی در نظام آباد – متخصص فیزیوتراپی در شرق تهران – فیزیوتراپی در منزل