فیزیوتراپی دیابت
فیزیوتراپی دیابت
مارس 1, 2024
فیزیوتراپی آسیب منیسک بعد از جراحی
مارس 15, 2024

فیزیوتراپی آسیب منیسک زانو

فیزیوتراپی آسیب منیسک زانو

فیزیوتراپی برای آسیب منیسک زانو یک روش درمانی مؤثر است که به طور اساسی بر افزایش قابلیت حرکت، تقویت عضلات اطراف زانو، کاهش درد و بهبود عملکرد زانو متمرکز است.

در این مطلب ابتدا به آسیب منیسک زانو و سپس مراقبت های آن، درمان های دارویی و فیزیوتراپی آن می پردازیم.

 

آسیب منیسک

متخصصان طیف وسیعی از گزینه های غیرجراحی را برای درمان پارگی مینیسک ارائه می دهند.

هنگام تشخیص پارگی منیسک، پزشک از معاینات تصویربرداری برای کمک به ارزیابی الگوی پارگی و اینکه آیا ممکن است به روش‌های غیرجراحی پاسخ دهد یا خیر، استفاده می‌کند.

برای افراد مسن تر، آسیب ممکن است در نتیجه بافت منیسک دژنراتیو به دلیل ساییدگی و پارگی عمومی باشد که پزشک شما با استفاده از آزمایشات تصویربرداری مشاهده می کند.

درمان این پارگی‌ها با اقدامات محافظه‌کارانه شروع می‌شود و شامل: فیزیوتراپی آسیب منیسک زانو، تزریق کورتیکو استرویید، داروهایی برای تسکین درد ، استراحت ، یخ و افزایش ارتفاع می‌شود .

 

مراقبت های آسیب منیسک زانو

استراحت دادن به زانو می تواند به تسکین علائم شما کمک کند.

پزشک ممکن است استفاده از عصا را به مدت چند هفته برای حفظ وزن از زانو و دوری از فعالیت بدنی که ممکن است منجر به آسیب شده باشد، توصیه کند.

در چند روز اول پس از پاره شدن مینیسک، قرار دادن یخ روی آسیب و بالا بردن دوره‌ای زانوی خود می‌تواند تورم را کاهش دهد.

استفاده از بانداژ فشاری نیز ممکن است تورم را کاهش دهد

داروهای تسکین درد و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند به کاهش التهاب و درد ناشی از پارگی مینیسک کمک کنند.

استامینوفن همچنین می تواند به کنترل درد کمک کند اما التهاب را کاهش نمی دهد.

پزشک گزینه های بدون نسخه یا نسخه را با شما در میان می گذارد.

فیزیوتراپی پس از کاهش التهاب در مفصل است  و زمانی است که شما می توانید بدون درد قابل توجه بایستید و راه بروید، پزشکان ممکن است فیزیوتراپی برای آسیب منیسک زانو را به منظور بازسازی قدرت و انعطاف پذیری در زانوی آسیب دیده توصیه کنند.

فیزیوتراپیست ها می توانند یک برنامه درمانی شخصی ایجاد کنند که شما را قادر می سازد به فعالیت های روزمره خود بازگردید.

تقویت عضلات ران و ساق پا و کشش زانو، ران و ساق پا می تواند به بازگرداندن دامنه کامل حرکت به زانو کمک کند.

تمرینات کم فشار مانند دوچرخه سواری ثابت ممکن است سطح درد شما را کاهش دهد، تحرک را بهبود بخشد و عملکرد ناحیه اطراف پارگی منیس را بازگرداند.

همانطور که زانو و عضلات شما قوی تر می شوند ، فیزیوترایست شما را در بازگشت به فعالیت های شدیدتر راهنمایی می کند. مدت زمان فیزیوتراپی به میزان پارگی منیسک بستگی دارد.

برای یک پارگی کوچک، پزشک ممکن است چهار تا هشت هفته فیزیوتراپی آسیب منیسک زانو را توصیه کند.  برای یک پارگی جدی تر، فیزیوتراپی ممکن است برای هشت هفته یا بیشتر ادامه یابد

پزشک شما هر چهار هفته یک بار پیشرفت شما را ارزیابی می کند تا مشخص کند که آیا توانبخشی بیشتر لازم است یا خیر.

 

تزریق کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی قوی هستند که می توانند درد زانو را کاهش دهند.

اگرچه کورتیکواستروئیدهایی که مستقیماً به زانو تزریق می شوند پارگی منیسک را التیام نمی بخشند، اما ممکن است تورم و ناراحتی را کاهش دهند.

برخی از افراد ممکن است تسکین طولانی مدت را تجربه کنند. پزشک ممکن است مقدار کمی بی حس کننده را همراه با کورتیکواستروئید به زانو تزریق کند.

داروی بی‌حسی باعث تسکین فوری درد می‌شود که پس از چند ساعت از بین می‌رود و در آن زمان ممکن است درد زانو عود کند.

کورتیکواستروئید دو تا سه روز بعد شروع به کار می کند. بلافاصله پس از تزریق می توانید به خانه برگردید یا سر کار بروید.

پزشکان معمولاً تزریق چندگانه کورتیکواستروئید را در یک دوره زمانی کوتاه توصیه نمی کنند. در صورت استفاده زیاد، کورتیکواستروئیدها ممکن است عوارض جانبی از جمله ضعیف شدن بافت نرم در زانو و زوال غضروف ایجاد کنند.

کورتیکواستروئیدها همچنین ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند و ممکن است گزینه ای برای افراد مبتلا به دیابت یا سایر شرایط متابولیک نباشند.

تزریقات بیولوژیک داروهای بیولوژیک، داروهایی که از منابع بیولوژیکی مانند خون، مغز استخوان و سلول‌های چربی مشتق می‌شوند، یک فناوری نوظهور هستند که پزشک ممکن است با شما به عنوان مکمل احتمالی سایر روش‌های غیرجراحی برای مراقبت صحبت کند.

این داروها ممکن است به بهبود بافت و کاهش التهاب در زانو کمک کنند. تحقیق و آموزش ما در مورد پارگی منیسک درباره فرصت های تحقیق و آموزش حرفه ای ما بیشتر بیاموزید.

 

فیزیوتراپی در آسیب منیسک زانو

فیزیوتراپی برای آسیب منیسک زانو یک روش درمانی مؤثر است که به طور اساسی بر افزایش قابلیت حرکت، تقویت عضلات اطراف زانو، کاهش درد و بهبود عملکرد زانو متمرکز است.

این درمان شامل چندین روش و تمرین متنوع می‌شود که شامل تمرینات تقویتی با استفاده از وزن‌ها، مقاومت‌های مختلف و تمرینات تعادلی می‌شود.

این تمرینات به تقویت عضلات اطراف زانو، بهبود استقامت و افزایش قدرت عضلات کمک می‌کنند.

همچنین، فیزیوتراپی شامل تمرینات انعطاف‌پذیری است که باعث افزایش انعطاف و حرکت در مفاصل می‌شود. علاوه بر این، تمرینات تثبیت زانو با استفاده از تکنیک‌های مختلف و تجهیزات مناسب می‌توانند به بهبود تعادل و پایداری زانو کمک کنند.

به طور کلی، فیزیوتراپی برای آسیب منیسک زانو اهمیت زیادی دارد زیرا باعث بهبود عملکرد زانو، کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی بیمار می‌شود.