تعویض مفصل زانو
تعویض مفصل زانو
آوریل 8, 2019
پارگی رباط صلیبی قدامی
پارگی رباط صلیبی قدامی
آوریل 25, 2019

کف پای صاف و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

علت کف پای صاف   چیست و راههای درمان آن چگونه است؟

کف پای صاف یا صافی کف پا مشکلی مادرزادی است که در آن بیمار احساس درد ندارد، البته کف پای صاف عوارضی را هم به همراه دارد.

علت ، عوارض و درمان کف پای صاف:

کف پای صاف مشکل شایع و مادرزادی و بدون درد است که بیماران مبتلا به این عارضه فاقد خمیدگی و قوس کف پا هستند و هنگامی که می ایستند کف پای آنان مماس بر زمین می شود. این عارضه مفصل شل نیز نامیده می شود زیرا شلی مفصل باعث از بین رفتن قوس کف پا هنگام ایستادن می گردد.

 

کسانی که دارای کف پای صاف هستند با مشکلات زیادی در مفاصل مانند درد در زانو، پاشنه پا ، ستون فقرات و تورم مچ پا روبرو هستند به این دلیل که صافی کف پا سبب می شود تمام نیروهای وارد شده از سطح زمین به سمت بدن اعمال شود .

 

در این بخش از مقاله فیزیوتراپی سبلان شرق به بیان نکاتی در مورد کف پای صاف و درمان آن علل ، عوارض و نکاتی با هدف درمان و کاهش میزان آن بیان شده است.

 

عوامل افزایش دهنده صافی کف پا:

کف پای صاف  و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

دیابت
چاقی
ورزش زیاد
ضربه یا جراحت در پا و قوزک پا
آرتریت روماتوئید
فشار خون بالا
افزایش سن
ایستادن طولانی مدت در مشاغلی نظیر دندانپزشکی و آرایشگری
پوشیدن کفشهای نامناسب درطولانی مدت مانند کفشهای تنگ,پاشنه بلند و پنجه باریک.
نشستن غلط به شکلW
سالخوردگی

 

 

 

عوارض کف پای صاف :

*کودکانی که از عارضه کف پای صاف رنج می برند در کودکی نمی توانند مسافت های طولانی را راه بروند و زود خسته می شوند.

 

*کسانی که به صافی کف پا دچار هستند راه رفتن و دویدن متفاوتی دارند به این طریق که در راه رفتن این افراد حرکات انفجاری جلو برنده وجود ندارد و دچار محدودیت در حرکت هستند.

 

*کسانی که از عارضه کف پای صاف رنج می برند بیشتر دچار پیچ خوردگی پا می شوند. عدم درمان صافی کف پا موجب کوتاهی تاندون آشیل و محدودیت در حرکت مچ پا ودر نهایت اختلال در مفاصل مچ پا می گردد.

 

*اگر صافی کف پا درمان نشود ،مفاصل مچ پا به طرف داخل پا متمایل می شوند و زانوها به مرور زمان ضربدری می شوند.

 

*در صورتی که دارای کف پای صاف هستید اما مشکل و دردی در راه رفتن ندارید ، به درمان نیاز ندارید اما اگر دچار درد هستند باید نکاتی را رعایت کنید و درمان شوید. کفش های مخصوص که موجب حفظ قوس پا  می شود، بپوشید. در صورتی که کف پایتان دچار درد است و سفت شده بستگی به علت ایجاد این عارضه درمان باید صورت گیرد.

 

*یکی از مراحل درمان کف پای صاف استراحت و عدم انجام فعالیت های بدنی است اما اگر این مورد تاثیر گذار نبود جراحی می تواند آخرین راه حلی باشد که موجب کاهش درد پا می شود. برای درمان پیوستگی قوزک پا،استراحت و انجام ندادن فعالیت های بدنی لازم است.

*یکی از موارد مفید برای درمان و کاهش درد صافی کف پا ورزش های کششی است که موجب کشش تاندون ها می شود. استفاده از داروهای ضد درد، اورتوتیک ها (وسایل و تجهیزات حفاظت کننده استخوان) می تواند برای کاهش درد و درمان صافی کف پا در بزرگسالان مفید باشد.

 

*استراحت کردن و یخ درمانی می تواند مفید باشد، به خصوص پس از ورزش.

 

*استراحت می تواند کمک خوبی بشمار آید ، به خصوص اگر مشکل ایجاد شده به دلیل تداوم استفاده از پاها بیش از حد بدتر شده است به عنوان مثال، دویدن برروی یک سطح سخت و یا دویدن برای مدت طولانی برروی تردمیل.

 

درمان ها و تمریناتی برای کف پای صاف و درمان آن

*کفش های پاشنه کوتاه و پهن بپوشید.هر زمان که میتوانید با پای برهنه راه بروید.

*به ندرت، ناهنجاری های استخوانی در پا ممکن است قابل درمان بوسیله ی جراحی باشند. هنگامی که دچار درد پا شدید استراحت کنید و حدالمقدور از فعالیت های بدنی بپرهیزید.فیزیوتراپی، نیز برای رفع ناهنجاری های پیاده روی که به دلیل شکل پاها ایجاد میشود ،می تواند مفید باشد.

 

*اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید سعی کنید وزن خود را کاهش دهید و به وزن نرمال نزدیک کنید زیرا تاثیر زیادی دردرمان صافی کف پا خواهد داشت. اگر به عارضه صافی کف پا همراه با درد دچار بودید مصرف داروهای ضد درد می تواند کمک کننده باشد.

 

راه‌های کاهش کف پای صاف و درمان آن

راه‌های زیادی از جمله کنترل وزن، استفاده از پدهای مناسب و غیره بر کاهش مشکلات این عارضه اثر دارد اما عمده ترین فعالیت پزشکان بر درمان‌های فیزیوتراپی استوار است؛ متداول ترین تمرین‌های فیزیوتراپی برای درمان این عراضه به شرح زیر است:

 

 

۱)حوله را روی کف زمین پهن کرده و سپس حوله را فقط با کمک انگشتان پای آسیب دیده به سمت خود جمع کنید؛ میزان مقاومت را می‌توان با قرار دادن وزنه‌ای روی انتهای حوله افزایش داد؛ این تمرین را ۲۰ بار تکرار کنید.

کف پای صاف در کودکان و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

 

 

۲) تمام انگشتان پا را از روی کف زمین حین نگه داشتن پاشنه روی کف، بلند کنید، تنها با انگشت شست آهسته به زمین بزنید و چهار انگشت دیگر را در هوا نگه دارید. سپس چند بار آهسته با چهار انگشت به زمین ضربه بزنید و این بار انگشت شست را در هوا نگه دارید. در ابتدا ۱۰ بار ضربه بزنید و به تدریج تعداد ضربه‌ها را به ۵۰ عدد برسانید.

 

کف پای صاف در کودکان و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

 

 

۳) روبروی دیوار ایستاده، یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید و پای عقب را ثابت نگه دارید. آنقدر رو به جلو فشار بیاورید تا در عضله ساق پا احساس کشش کنید، اما در این کار آنقدر زیاده‌روی نکنید تا باعث بروز درد شود. این حالت را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید؛ این حرکت را سه بار برای هر پا انجام دهید.(این حرکت اصلاحی صافی کف پا را با مشورت فیزیوتراپیست انجام دهید.)

کف پای صاف  و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

 

 

۴) روبه‌روی دیوار بایستید و یک پا را جلوتر از پای دیگر بگذارید. زانوی عقب را به تدریج خم کنید تا جایی که در تاندون آشیل احساس کشش کنید، اما آنقدر زیاده‌روی نکنید تا باعث بروز درد شوید. این حالت را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید و آن را ۳ بار برای هر پا تکرار دهید.

 

کف پای صاف  و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

 

۵) بنشینید و پنجه‌ پاهای خود را به سمت جلو و سپس به سمت عقب (به سمت بدن خودتان) حرکت دهید. در هر یک از این حالت‌ها پای خود را ۱۵ الی ۲۰ ثانیه نگه دارید و این حرکت را تا جای ممکن تکرار کنید.

 

کف پای صاف  و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

 

 

۶) تمرین دیگر ایستادن با پنجه‌ی پا روی استپ است. پس از آنکه پنجه‌ی پاهای خود را روی استپ گذاشتید، پاشنه‌ی پاها را به سمت زمین پایین بیاورید تا جایی که کشش را در ساق پای خود حس کنید. کمی در این حالت مکث کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید.

 

کف پای صاف  و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

 

 

۷) رو به روی دیوار بایستید. انگشتان یک پای خود را به دیوار بگذارید و کف پای خود را روی زمین قرار دهید. سعی کنید زانوی خود را به دیوار نزدیک کنید تا جایی که در کف پای خود کشش ملایمی را احساس کنید. این حالت را کمی نگه دارید و سپس به خالت اولیه بازگردید.

کف پای صاف  و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

 

 

۸) روی یک صندلی با تکیه‌گاه صاف بنشینید و کف یک پای خود را روی توپ تنیس قرار دهید و پای دیگر را روی زمین بگذارید. کمر شما باید در حالت خنثی (کمی خمیده) باشد. توپ تنیس را زیر گودی کف پای خود چرخش دهید.

کف پای صاف  و درمان آن

کف پای صاف  و درمان آن

 

برای افزایش اثر بخشی یا در مواردی که تنها انجام تمرینات کافی نیست ، فیزیوتراپیست از تکنیک‌هایی مانند امواج فراصوت، سوزن درمانی و غیره استفاده می‌کند که باید حتما توسط متخصص فیزیوتراپی  صورت بگیرد.

 

**برخی از تصاویر بر گرفته از سایت خبرنگاران جوان میباشد.

 

کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق طرف قرارداد با : تامين اجتماعی ، نيروهای مسلح ، جانبازان نيروهای مسلح(رايگان) ، بيمه شهرداری ، بیمه بانک ملی ، بانك مركزی ،
بيمه مكمل ملت ، بیمه تکمیلی تجارت ، بیمه تکمیلی سامان ، بيمه البرز و بیمه SOS (آسماری ، پاسارگاد ، تجارت ، حکمت ، دی ، سامان ، سرمد )

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در شرق تهران – فیزیوتراپی شانه – فیزیوتراپی در حشمتیه – فیزیوتراپی در مدنی – فیزیوتراپی در نظام آباد