استفاده از لیزرهای پرتوان یک روش درمانی بسیار کاربردی و غیر تهاجمی است که توسط فیزیوتراپیست‌ها برای تسکین درد، تسریع در بهبود زخم و روند ترمیم و همچنین بهبود دامنه حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هنگامی که منبع نور در برابر پوست قرار می‌گیرد، فوتون‌ها چند سانتی متر در بافت پوست نفوذ کرده و جذب می‌شوند. زمانی که دوز مورد استفاده در درمان مناسب باشد، به دلیل قدرت بالای این نوع لیزر امواج به منطقه اسیب دیده که در اعماق بافت قرار دارد می‌رسد. همین امر باعث ایجاد تاثیری چشمگیر در مشکل بیماران می‌شود.
پس از بررسی‌های متعدد و انتشار مقالات مختلف و اطمینان از اثربخشی لیزر پرتوان، از ابتدای سال ۹۹ کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق اقدام به تجهیز مرکز به این دستگاه نمود.

تفاوت میان لیزر کم توان و پرتوان چیست؟

لیزر پر توان در عرض چند دقیقه از طریق تابش های خود می تواند درد را کاهش دهد و این یک تمایز مهم بین لیزرهای پر توان و کم توان است.
این تابش‌ها با تاثیر بر بافت عصبی سرعت هدایت پیام درد را کاهش می‌دهند و در واقع این امواج انتهای عصب را تحریک می کنند. بنابراین مسیر های درد در سیستم عصبی را مسدود کرده و تسکین فوری درد را به همراه دارند.
لیزر های پر توان به دلیل قدرت بالاتر نسبت به لیزر های کم توان (لیزر های سرد) باعث ایجاد گرما در سطح پوست می شود.
مطالعات ثابت کرده اند که لیزرهای پر توان به طور قابل توجهی درد کمر و گردن و ناتوانی های متعاقب ان را بهبود می بخشد و کنترل می کند. به همین دلیل است که درمانگران ما، برای مواردی مثل فیزیوتراپی دیسک کمر و کاهش کمردرد، فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپی گردن و… درمان با این نوع لیزر را پیشنهاد می‌کنند.
نکته‌ی قابل توجه این است که اثرات ضد درد این نوع لیزر بعد از یک دوره استفاده از آن به مدت طولانی حفظ می‌شود و این امر باعث عملکرد بهتر در بیماران و بهبود انعطاف پذیری در ستون فقرات کمر می شود.
تفاوت لیزر کم توان و پرتوان

چگونه بهترین نتیجه ممکن از لیزر درمانی را کسب کنیم؟

درمان با لیزرهای پرتوان در کنار تمرین درمانی در بیمارانی که به عنوان مثال کمر درد مزمن دارند بسیار موثر است.

فیزیوتراپیست های ما در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق این موضوع رو در نظر گرفته و برنامه‌‌ی تمرینی جامع و منظمی برای بیماران تجویز می‌کنند.

کاربرد لیزر درمانی پرتوان چیست؟

مزایای لیزر پرتوان :

  •  لیزر پرتوان ولیزر کم توان هر دو در درمانهای فیزیوتراپی مورد استفاده قرار میگیرند ولی نوع پرتوان آن با توجه به تکنولوژی جدیدتر و نفوذ بالاتر در بافت بدن، تاثیرات به مراتب بیشتری دارد.
  • لیزر پرتوان یک روش درمانی سریع برای دردهای مزمن  نظیر کمر دردهای مزمن میباشد.
  • بدلیل قدرت بالای این مدالیته درمانی ، اثرات درمانی سریعتر و قطعی تری انتظار میرود.
  • بوسیله لیزر پرتوان،بافتهایی را که دچار استرس و یا التهاب شده اند را میتوان بهتر و سریعتر پیدا و درمان کرد.
  • و….

   عوارض احتمالی لیزر پرتوان:

از دید بسیاری از مردم حتی در این زمان لیزر چیزی جدید و خطرناکی می باشد علت آن هم این است که نمی دانند که واقعا لیزر چیست و یا آنرا با اشعه رادیواکتیو اشتباه می گیرند.

استفاده از لیزرکم توان در صورتی که به شکل صحیح و با شدت مناسب صورت گیرد عارضه جانبی نخواهد داشت  و فاقد هرگونه خطری خواهد بود.

لذا هیچگونه مانع علمی برای استفاده از لیزر وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی : فیزیوتراپی در منزل در شرق تهران

موارد منع استفاده لیزر پرتوان چیست؟

  • خانم های باردار
  • تومور
  • عفونت
  • افرادی که دارای دستگاه ضربان ساز هستند

برای تماس با ما، هماهنگی نوبت و همچنین اطلاع از محل کلینیک وارد لینک زیر شوید:تماس با کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق