کلینیک کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق
فیزیوتراپی با بیمه در شرق تهران
سپتامبر 4, 2019
درمان و فیزیوتراپی واریس
اکتبر 12, 2019

تنگی نفس و راههای کنترل ان

تنگی نفس

تنگی نفس

قطع سيكل تنگي نفس

تجربه ي احساس اضطراب و دلهره، زمانيكه تنگی نفس داريد، كاملا طبيعي است.در ادامه ممکن است تنگي نفس شما بيشتر هم شود. اين توالي رايج بعنوان سيكل تنگي نفس شناخته شده است . به مرور زمان اين سيكل مي تواند استقلال، سلامت روحي و كيفيت زندگي شما را تحت تأثير قرار دهد. مهارت هايي كه شما طَي توانبخشي ريوي بدست مي آوريد، مي تواند در قطع اين تنگی نفس به شما كمك كند.

شناخت سيكل تنگی نفس

زمانيكه تنگي نفس داريد، عضلات شما منقبض مي شوند. اين باعث مي شود تنفس عميق براي شما سخت تر شود. ممكن است شما از اينكه نمي توانيد هواي كافي بدست بياوريد نگران شويد. نگراني باعث سريعتر نفس كشيدن شما مي شود، كه اين وضعیت، تنگي نفس را بدتر ميكند. ممكن است شما احساس دلهره پيدا كنيد. اغلب مردم سعي مي كنند از اين سيكل با محدود كردن فعاليت، در خانه ماندن و پرهيز از هرچيزي كه باعث تنگي نفس مي شود، جلوگيري كنند. به مرور زمان اين محدوديت ها مي تواند بسياري از لذت هاي زندگي را از بين ببرد.

 

چگونه سيكل تنگی نفس را قطع كنيم:

  • از تنفس لب غنچه اي براي كنترل حمله ي تنگي نفس استفاده كنيد. استفاده از تكنيك هاي آرامبخش(ریلکسیشن) نيز مي تواند كمك كند.
  • انرژي خود را ذخيره كنيد. تا بتوانید كارهاي بيشتري را قبل از ایجاد تنگي نفس انجام دهيد.
  • نرمش كنيد. بدن شما می تواند فعاليت های بيشتري را با تنگي نفس كمتر مدیریت کند.

 

مقابله با افسردگي و اضطراب و کاهش تنگی نفس

سيكل تنگي نفس اغلب باعث احساس افسردگي و اضطراب مي شود. ممكن است شما از اينكه نمي توانيد مانند قبل كار كنيد، ناراحت يا درمانده شوید، ممكن است از تنگي نفس بترسيد و يا احساس خفگي داشته باشيد. بروز اين احساسات هنگامي كه شما به بيماري مزمن ريوي مبتلا هستيد، كاملا طبیعی است. افسردگي و اضطراب قابل درمان هستند. احساسات خود را با پزشك يا تيم توانبخشي ريوي خود در ميان بگذاريد. حتي صحبت كردن در اين مورد نيز باعث مي شود احساس بهتري داشته باشيد و در صورت نياز، درمان هاي دارويي  و درمان هاي ديگري نيز وجود دارد که به شما کمک می کند. كنترل افسردگي و نگراني، باعث بهبود سلامت كلي شما نيز مي شود.

راه هايي براي كاهش اضطراب

اضطراب مي تواند به دلايل متعددي ايجاد شود. زمانيكه دچار استرس مي شويد، راه هاي هوايي شما تنگ مي شوند كه تنفس را براي شما سخت تر مي كند. قطعا ممكن نيست كه اضطراب را از زندگي حذف كرد، اما مي توان آن را كاهش داد و تحت كنترل در آورد.این کار باعث بهبود تنفس می گردد.

 

يادگيري تكنيك هاي آرامبخش(ريلكسيشن) جهت کاهش تنگی نفس

بدن شما به آرامش و ريلكسيشن جهت كاهش استرس و کمک به جلوگيري ازبروز سيكل تنگي نفس احتياج دارد. سعي كنيد در روز ٢٠ دقيقه تمرين ريلكسيشن در برنامه خود بگنجانيد.اين زمان تنها مختص خود شماست. براحتي بنشينيد يا دراز بكشيد و عوامل حواس پرتي مانند تلفن را محدود نماييد. به يك موسيقي ملایم گوش دهيد و يا در سكوت بنشينيد.

اين تكنيك ها را امتحان كنيد. ممكن است بخواهيد در كلاس هاي يوگا و مديتيشن شركت كنيد. به خاطر داشته باشيدكه تنفس لب غنچه اي و يا ديافراگمي نيز مي توانند آرامبخش باشند.

 

 

 

روش اول:

  1. يك اتاق آرام پيدا كنيد. روي يك صندلي راحتی بنشينيد و يا به پشت دراز بكشيد.
  2. به آرامي از بيني دم انجام دهيد و به صورت لب غنچه اي از دهان خود خارج كنيد. سعي كنيد با هر تنفس آرامتر شويد.
  3. عضلات پاهاي خود را سفت كنيد. به احساس خود توجه كنيد. زمانيكه دم انجام مي دهيد، انقباض را حفظ كنيد.
  4. زمانيكه بازدم انجام مي دهيد، عضلات سفت شده را شُل كنيد. توجه كنيد شُل شدن عضلات چگونه احساسي دارد.
  5. مرحلة ي ٣ و ٤ را با گروه ديگري از عضلات تكرار نماييد. از عضلات پا، ساق پا و ران ها شروع و تا شكم، بازوها و دست ها و تمام عضلات تا پيشاني پيش برويد .

 

روش دوم:

  1. يك اتاق آرام پيدا كنيد، روي يك صندلي راحتی بنشينيد يا به پشت دراز بكشيد.
  2. خود راگرم و رها(ریلکس) تصور كنيد. يك صحنه ي آرامبخش و جذاب را براي خود انتخاب كرده و براي تكميل جزييات آن، احساسات خود را بكار بگيريد. اگر ساحل را تصور كرده ايد، به صداي امواج ساحل گوش دهيد. آفتاب را روي پوست خود حس كنيد. هواي مطبوع را استشمام كنيد. انگشتان پاي خود را در شن ها فرو كنيد.
  3. سعي كنيد اين تصوير را در ذهن خود حفظ كنيد. اگر افكار ديگري به ذهن شما خطور كرد آرام باشيد و دوباره تمركز كنيد. بگذاريدافكار مهاجم و مختل كننده دور شوند. روي تنفس خود تمركز كنيد.

 

چهار نكته را در مورد تنگی نفس به خاطر بسپاريد

  1. تا آنجا که مي توانيد، از عوامل استرس زا دوري كنيد. براي مثال اگر شخصي در حال سيگار كشيدن است، اتاق را ترك كنيد.
  2. نحوه ي مواجهه ي خود با عوامل استرس زا را تغيير دهيد. اگر از زنگ تلفن دچار استرس می شوید، زنگ آن را خاموش كنيد و بگذاريد دستگاه پيام گير پاسخ دهد. ميتوانيد بعدا پاسخگو باشيد.
  3. عوامل استرس زايي كه نمي توانيد آنها را تغيير دهيد را بپذيريد. براي مثال مصرف اجباري داروهاي روزانه. به خاطر بسپاريد كه احساس اندوه و درماندگي در شما طبيعي است.
  4. با برخي از عوامل استرس زا سازش كنيد. به اين روش: احساسي كه درباره آنها داريد را تغيير دهيد.

یا بجاي اينكه بر روي سخت بودن يك برنامه تمريني جديد تمركز كنيد، به مزايا و فوائد آن فكر كنيد و اينكه چقدر احساس بهتري خواهيد داشت.

 

يك  دفتر يادداشت استرس داشته باشيد

عوامل استرس زاي شما چه مواردي هستند؟ از تنگي نفس مي ترسيد؟ در رابطه با استفاده از داروهايتان دلواپس هستيد؟ در رابطه با تمرين كردن نگران هستيد؟ در رابطه با ترك سيگار عصباني هستيد؟ بوسيله ي شناخت عوامل ایجاد ترس مي توانيد بهتر با آنها مقابله كنيد. يادداشت کردن عوامل استرس زا مي تواند به شما كمك كند.

سلامت روحي

ضروريست همانطور كه مراقب سلامت جسمي خود هستيد، به سلامت روحي خود نيز توجه كنيد. بخاطر داشته باشيد تيم توانبخشي، خانواده و دوستانتان براي كمك به شما آماده هستند.از اينكه احساساتتان را با آنها در ميان بگذاريد، نترسيد.

 

دوباره به دست آوردن كنترل

گاهي اوقات ممكن است احساس كنيد كه هيچ كنترلي بر زندگي و سلامت خود نداريد. مهارت هايي كه در توانبخشي ريوي ياد مي گيريد، در بازگرداندن بخشي از كنترل از دست رفته ، به شما كمك مي كند.توصیه های زیر نیز می تواند مفید باشد.

  • انجام دادن چيزهايي که برايتان لذت بخش است را ادامه دهيد. در برنامه ریزی تان حتما کارهایی باشند که صرفا جهت سرگرمی و لذت باشند.
  • با دوستان و خانواده ي خود مشاركت داشته باشيد. درباره ي احساسات خود با نزديكانتان صحبت كنيد.
  • تا جايي که برايتان مقدور است، از بيماري ريوي خود اطلاع كسب كنيد. هر چه بيشتر بدانيد، مي توانيد كنترل بيشتري داشته باشيد.
  • اگر احساس می کنید، خانواده و اطرافیان شما تغییراتی را که شما با آن مواجه هستید به خوبی درک نمی کنند، دانسته های خود را با آنها در میان بگذارید. افراد مورد علاقه خود را با خود به جلسات توانبخشی بیاورید تا آنها بدانند چگونه می توانند به شما کمک کنند.
  • در روند درمان خود نقش فعالی داشته باشيد. هر سوال يا نگراني درباره ي برنامه ي درماني خود را مطرح كنيد.

 

حفظ روابط عاطفي

  • ابتلا به بيماري مزمن ريوي و استفاده از اكسيژن، هرگز به معناي ترك روابط عاطفي نيست.

به موارد زير توجه داشته باشيد:

  • صحبت راجع به احساسات و نگراني ها با همسرتان به هر دو شما احساس بهتري مي دهد. همچنين با پزشك يا تيم توانبخشي تان صحبت كنيد.
  • بهتر است رابطه ي جنسي زماني انجام شود كه به اندازه ي كافي استراحت كرده ايد. در وضعیت هايي قرار بگيريد كه نیاز به انرژي كمتري دارد. مثل خوابيدن به يك پهلو يا خوابيدن به پشت.

 

  • براي شروع رابطه جنسي، مثل ورزش عمل كنيد. در صورت نياز ريه ها از خلط تخليه شوند. اگر از اكسيژن استفاده مي كنيد، آن را با توجه به فعاليت خود تنظيم كنيد.

 

  • اگر از رابطه جنسی احساس خوبی ندارید، نگران نشوید. شما می توانید عشق خود را از راه های دیگری نشان دهید.

 

نقش خانواده و دوستان

بيماري مزمن ريوي، افراد نزديك به شما را نيز تحت تأثير قرار مي دهد. در ادامه، به نقش اين افراد اشاره مي شود:

  • تا حد امكان در مورد شرايط شما اطلاعات كسب كنند. اين باعث مي شود نزديكان شما بدانند انتظار چه چيزي را داشته باشند و چگونه كمك كنند.
  • با شما در جلسات توانبخشي ريوي شركت كنند. از نزديك ببينند شما چه آموزش هايي مي گيريد و در صورت نياز سؤالات خود را مطرح كنند.
  • در مورد نقش خود با پزشكان صحبت كنند تا مطمن شوند که نقش خودشان را در برنامه درمانی بدرستی درک کرده اند.

 

آموزش ویدیویی تکنیک های کاهش تنگی نفس:

 

 

 

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق یکی از کلینیک های فیزیوتراپی مجهز در شرق تهران با ارزیابی دقیق شرایط شما مناسب ترین روش های فیزیوتراپی را برای بهبود مشکلات شما به کار می گیرند.

در صورتی که بیمار شما بدلیل مشکلات حرکتی توانایی خروج از منزل را نداشته باشد نیز ما خدمات فیزیوتراپی در منزل را به شما ارائه می دهیم.

آدرس کلینیک :

تهران ، سبلان شمالی ، بالا تر از ایستگاه مترو سبلان ، نبش کوچه بی غم ، ساختمان پزشکان سینا ، پلاک ۳۸۲
طبقه اول ، واحد  ۲۰      تلفن ۸۶۰۱۱۲۷۰