درمان دستی
درمان دستی و فواید آن
مارس 3, 2021
آموزش ویدیویی تمرینات تقویتی زانو
آوریل 27, 2021

جراحی پای پرانتزی

پا پرانتزی

پاپرانتزی و درمان جراحی

جدیدترین روش جراحی پای پرانتزی با کمک لیزر

روشهای متعددی در درمان پا پرانتزی وجود دارد که ما در این مقاله  در مورد جدیدترین روش جراحی پای پرانتزی با کمک لیزر توضیح مختصری ارائه میدهیم.

در حالت طبیعی وقتی فردی با زانوهای صاف ایستاده است و قوزک پای خود را کنارهم قرار داده است، نباید فاصله زیادی بین زانوهای او ایجاد شود.

اگر به هر علتی فاصله بین زانوهای فرد زیاد باشد و قوزک ها به هم چسبیده باشند، فرد مبتلا به عارضه پای پرانتزی یا ژنوواروم می باشد که در این حالت ساق پا به طرف داخل انحراف دارد و به علت کمانی شدن پاها اصطلاحا به آن زانوی پرانتزی می گویند.

ما در مقاله های قبلی در همین سایت فیزیوتراپی سبلان شرق سعی کردیم تا به طور کامل در مورد روشهای تشخیص پاپرانتزی و راههای درمان فیزیوتراپی و ورزشهای مریوط به بیماری پا پرانتزی توضیح دهیم و در حال حاضر خلاصه ای از روشهای درمان جراحی را خدمتتان عرض میکنیم.

 

عوامل موثر در ایجاد پای پرانتزی یا ژنوواروم

– ناهماهنگی در صفحه رشد کودکان

– اضافه وزن یا چاقی در کودکان

– راه رفتن زود هنگام کودک

– پوشک کردن کودک به مدت طولانی

– کوتاه بودن عضلات نیم غشایی و نیم وتری

– ضعیف بودن عضلات دو سر رانی

– بیماری هایی مانند راشیتیسم و استئومالاسی که موجب کاهش مواد معدنی استخوان ها می شوند.

پا پرانتزی در نوزادان

 

عوارض پای پرانتزی در نوزادان:

 

– برخورد یا ضربه وارده به پا

– بیماری آرتروز

– آسیب دیدگی و پارگی رباط های زانو

– شکستگی های استخوان ران که خوب جوش نخورده اند

– بیماری آرتریت روماتوئید

– بیماری پاژه که دومین بیماری شایع استخوانی پس از پوکی استخوان به شمارمی رود.

-خم شدن ناگهانی زانو

پای پرانتزی در نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند بسیار رایج است و این امر به دلیل وضعیت قرار گیری آن ها در رحم مادراست.

این عارضه در برخی کودکان خود به خود درمان می شود و نیازی به اقدام از طریق روش های درمانی نمی باشد. گاهی نیز در کودکانی که می ایستند و یا زود هنگام شروع به راه رفتن می کنند نیز مشاهده می شود که با رشد کودک به تدریج انحراف پاهای او از بین رفته و پاهای او صاف می شود.

اما اگر این وضعیت همچنان تا ۲-۳ سالگی کودک ادامه داشت و بهبود پیدا نکرد ضروری است که به متخصص ارتوپد مراجعه شود تا پزشک با ارزیابی فاکتورهایی مانند نحوه راه رفتن کودک و میزان انحراف پاهای او اقدام به درمان مناسب کند.

اضافه وزن و چاقی در کودکان نیز از دیگر عوامل ابتلا به پای پرانتزی می باشد. زیرا اعمال فشار بیش از حد به زانوها موجب انحراف آن ها می شود.

 

علائم پای پرانتزی:

 

از علامت های واضح پای پرانتزی، فاصله بین زانوها می باشد که این عارضه معمولا همراه با درد شدید نمی باشد. اماهنگامی که بیمار اضافه وزن داشته باشد و یا در دوره بلوغ باشد ممکن است در مفاصل لگن، زانو یا قوزک پای خود درد را تجربه کند.

اگر میزان انحراف پای فردی شدید باشد ممکن است روی دامنه حرکتی مفصل زانوی او نیز تاثیر بگذارد و باعث محدودیت حرکتی فرد شود.

 

عوارض پای پرانتزی

– راه رفتن غیرطبیعی فرد

– ابتلا به آتروز زودرس

– افزایش حساسیت و آسیب پذیری مفصل

– کوتاه شدن قد

– انحراف ستون فقرات

 

روش های درمان پای پرانتزی

– در پای پرانتزی خفیف استفاده از کفش طبی برای کودکان می تواند موثر باشد.

– در موارد شدیدتر علاوه بر کفش طبی تجویز بریس نیز می تواند در بهبود پای پرانتزی کودکان موثر باشد.

– درصورتی که انحراف پاها به حدی باشد که با روش های بالا درمان نشود پزشک اقدام به جراحی می کند.

اگر پای پرانتزی تا سن بزرگسالی درمان نشود ریسک ابتلا به آرتروز در افراد افزایش می یابد. و در موارد شدید این بیماری امکان تعویض مفصل زانو نیز وجود دارد.

جراحی پای پرانتزی
انتخاب روش مناسب برای جراحی پای پرانتزی بر عهده پزشک می باشد. زیرا انتخاب روش جراحی به میزان انحراف پای بیمار و شرایط فیزیکی او بستگی دارد.

در مواردی که بیمار کم سن است و از طرفی هم انحراف پای او شدید است ممکن است متخصص ارتوپد با استفاده از یک روش غیر تهاجمی و ساده به اصلاح پای بیمار می پردازد.

از طرفی دیگرهم ممکن است روش های غیر تهاجمی نتیجه خوبی به همراه نداشته باشد. بنابراین پزشک ناچار است درمان را از طریق روش های دیگر به انجام برساند.

 

جراحی استئوتومی برای اصلاح پای پرانتزی:

 

روش جدید جراحی پای پرانتزی:

درجراحی پای پرانتزی به روش سنتی پزشک از وج فلزی استفاده می کرد که احتمال جوش نخوردن استخوان دراین جراحی بسیار بالا بود. اما امروزه با بهره گیری ازروش جدید علاوه بر جوش خوردن سریع استخوان ، مدت زمان عمل نیز کاهش یافته و موفقیت بیشتری از این عمل حاصل شده است.

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت سیستم جدیدی تحت عنوان” سیستم شکل دهی پلاک های سفارشی استئوتومی” شدند که با شکل دهی استخوان کاربرد بسیاری در درمان پای پرانتزی خواهد داشت.

طبق گفته یکی ازدانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک این دانشگاه مشکلی که همواره در جراحی های زانوی پرانتزی وجود داشت به کار بردن پلاک ها در پای بیماران به صورت چشمی و دستی بود که احتمال خطا در آن ها بسیار زیاد بود و همچنین ممکن بود بدن بیمار پلاک ها را پس بزند.

هنگامی که پای بیمار جراحی می شود استخوان ها از هم جدا شده و به وسیله این پلاک ها مجدد به هم متصل می شوند تا بیمار قادر باشد روی پاهای خود بایستد . چنانچه اگر پلاک پس زده شود مشکلات بسیاری برای بیمار به وجود خواهد آمد.

اما در روش جدید به این صورت عمل می شود که پلاک های مخصوص هر بیمار توسط دستگاه شکل دهی می شود. سپس در پای او قرار می گیرد. بنا بر گفته های این دانشجو این سیستم به گونه ای طراحی شده است که می تواند هر فرمی به خود بگیرد و آن را شکل دهد.

 

پا پرانتزی

جراحی پا پرانتزی

 

لیزر درمانی پای پرانتزی

لیزر درمانی برای درمان درد و التهاب ناشی از پای پرانتزی

لیزر درمانی جهت بهبود عوارض پای پرانتزی

در مورد این روش باید توضیح داد که لیزر درمانی یک روش درمان پای پرانتزی به شمار نمی رود. بلکه با کاهش التهاب، تخریب و تورم استخوان، ازعوارض این بیماری می کاهد و با توجه به ساییدگی غضروف زیر کشکک دراین بیماری با کاهش عوارض آن به روند درمان کمک می کند.

برخی از افراد به اشتباه روش آرتروسکوپی را که نوعی روش جراحی می باشد به عنوان لیزر درمانی می شناسند. در حالی که این تصور کاملا غلط است و هیچ کدام ازاین روش ها در درمان پای پرانتزی به کار نمی روند.

روش درمان پای پرانتزی تنها از طریق استئوتومی امکان پذیرمی باشد که با حذف قسمت مثلثی شکل استخوان، کمانی بودن پاها نیز برطرف می شود.

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند نباید گمان کنند که با یک جلسه فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی به سهولت می توانند این عارضه را درمان و یا از تشدید آن جلوگیری کنند.

این روش ها نیاز به صبوری دارد و به طور مداوم و با پشتکاری قوی باید انجام شود .تا نتیجه دلخواه حاصل شود. تاکید می کنیم که تمام این تمرینات باید زیر نظر پزشک و فیزیوتراپ انجام شود .تا مشکلات دیگری ناشی از حرکات اشتباه ورزشی برای فرد به وجود نیاید.

یکی از منابع : جراحی بیماری پا پرانتزی 

 

فیزیوتراپی سبلان شرق

طرف قرارداد با : تامين اجتماعی ، نيروهای مسلح ، جانبازان نيروهای مسلح(رايگان) ، بيمه شهرداری ، بیمه بانک ملی ، بانك مركزی ، بانک ملت بيمه مكمل ملت ، بیمه تکمیلی

تجارت نوین ، بیمه تکمیلی سامان ، بیمه تکمیلی آرمان ، بیمه تکمیلی ما ، بيمه البرز ، بیمه کوثر ، بیمه معلم ، بیمه آسیا ، بیمه دانا ، بیمه تعاون و بیمه SOS (آسماری ، پاسارگاد ،

تجارت ، حکمت ، دی ، سامان ، سرمد )