تست-پزشکی-پاپرانتزی
پاپرانتزی و قوانین استخدام نظامی
می 4, 2021
ازون تراپی
ازون تراپی و پی آر پی (PRP)
جولای 8, 2021

تست تنفسی پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای

تست تنفسی پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای (۶ Minute Walk Test) یک ابزار اندازه‌گیری نتیجه (پیامد) است که برای سنجش ظرفیت ورزشی و یا وضعیت کلی عملکرد فرد، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نحوه انجام آزمون

نحوه انجام آزمون پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای به این شکل  است:

فرد باید در مدت ۶ دقیقه با گام‌های راحت (ولی تلاش کافی) پیاده‌روی کند. در حین پیاده‌روی، فرد می تواند از وسیله کمکی معمول خود مانند عصا یا واکر استفاده کند.

میزان کل مسافتی که  فرد در طول آزمون طی می کند، نمره (امتیاز) نهایی فرد محسوب می‌شود. اگر فرد نتواند مدت زمان شش دقیقه را تکمیل کند، نمره فرد همان میزان مسافت طی شده است و زمان نیز ثبت می‌شود. در ابتدای آزمون مشخصات کلی بیمار مثل سن، قد، وزن و فشار خون ثبت می گردد.

همچنین میزان تنگی نفس، خستگی و تعداد ضربان قلب و سطح اشباع اکسیژن در ابتدا و انتهای آزمون ثبت می گردد.

مهمترین نتیجه آزمون، ثبت مسافتی است که بیمار در ۶ دقیقه پیموده است.

 

مکان انجام آزمون

آزمون پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای می‌تواند در هر مکانی انجام شود. این آزمون اغلب به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری نتیجه عملکردی در برنامه‌های توانبخشی قلب و ریه استفاده می‌شود.

معمولا آزمون در یک سالن یا راهرو انجام می‌شود، بطور استاندارد طول سالن یا راهرو باید ۳۰ متر باشد هر چند ممکن است بعلت محدودیت مکان از طولهای کمتر هم استفاده شود.

در کلینیک ها و مراکزی که این تست را انجام می دهند مکانی مجزا برای انجام این کار در نظر گرفته می شود. معمولا در مکان انجام آزمون خط هایی کشیده شده تا اندازه گیری دقیق مسیر پیموده شده میسر باشد.

 

تکرار آزمون تست تنفسی پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای

این آزمون عمدتا با هدف بررسی وضعیت عملکردی فعلی بیمار و همچنین میزان پیشرفت برنامه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین لازم است که یکبار در آغاز و یکبار در پایان برنامه درمانی انجام شود.

تکرار آزمون معمولا به منظور ارزیابی مجدد بیمار برای نتیجه سنجی جلسات درمانی و مشخص شدن اثر بخشی آن است. نتایج بدست آمده از تکرار آزمون با نتایج قبلی مقایسه خواهد شد و میزان موثر بودن آن مشخص می شود.

در بعضی موارد نیاز است تا بیمار دوباره جلسات درمانی خود را تکرار کند تا نتیجه ی مطلوب بدست آید.

همچنین نتایج تست ها به بیمار نیز داده می شود تا در مراجعه ی مجدد به پزشک خود نشان دهد.

 

 

پیش نیاز انجام آزمون

بیمار در روز آزمون باید لباس و کفش راحت بپوشد . پوشیدن کفشهای پاشنه بلند یا دمپایی توصیه نمی شود.

حدود یک ساعت قبل از آزمون بیمار غذای سنگین نخورده باشد. قبل از شروع آزمون نوشیدن آب یا آب میوه اشکالی ندارد.

اگر بیمار در منزل از اکسیژن استفاده می کند در روز آزمون کپسول اکسیژن را به همراه خود می آورد و آزمون با استفاده از اکسیژن انجام خواهد شد.

همچنین بیمار باید خواب و استراحت کافی داشته باشد و قبل از آزمون فعالیت های سنگین انجام نداده باشد. بیمار باید کاملا در شرایط نرمال باشد تا نتیجه ی تست دقیق تر و قابل استنادتر باشد.

 

تست تنفسی پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق

ما در کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق، امکانات لازم جهت انجام این تست را فراهم نموده و فرم ها و ارزیابی های به خصوصی را به منظور انجام این تست در نظر گرفته ایم. این تست در مرکز ما به صورت تخصصی انجام می شود و نتایج آن به دقت ارزیابی شده و به بیمار درمان های لازم تجویز می شود.

در صورت نیاز به فیزیوتراپی در شرق تهران می توانید با ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

برای ارتباط با ما، دریافت مشاوره و یا انجام این تست وارد لینک زیر شوید:

تماس با کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق

همچنین مرکز ما امکان فیزیوتراپی از راه دور و تجویز مشاوره های لازم را نیز دارد.